Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Annons

Så gör du om varan aldrig kommer fram

Kläder, elektronik eller den perfekta julklappen.

I dag handlar fler och fler på nätet för att göra sina köp.

Men vad händer om varan du beställt aldrig kommer fram?

Du har äntligen hittat den. Den perfekta julklappen.

Du väntar ivrigt på att varan ska levereras, men dagarna bara går och julafton närmar sig med stormsteg.

Till slut inser du den bistra sanningen: leveransen kommer inte att dyka upp.

Har du blivit lurad? Har det skett ett misstag?

Finns inbyggt köpskydd

Den viktigaste frågan av alla är dock – vilket skydd har du som konsument i det här läget?

Svaret på den frågan kan vara mycket enkel. Om du använt ett Visa-kort för att göra ditt köp så ingår ett värdefullt köpskydd.

Uppstår det leveransproblem när du gjort nätköp så kan du få pengarna tillbaka.

Först och främst är det bäst att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Löser det sig inte den vägen så kontakta så snart som möjligt din bank för att göra en reklamation av ditt kortköp. Villkoren hos olika banker kan dock skilja sig något åt, så kolla vad som gäller hos just din bank.

Trygg julklappsjakt

Det finns ingen övre gräns för värdet av varor som kan reklameras, och ditt köpskydd gäller vid köp på nätet såväl som i fysiska butiker. Du har samma trygghet med dig vid köp utanför Sveriges gränser.

Så, när du nu ger dig ut på juklappsjakt ska du veta att även om det är bra att ha uppsikt och ta det försiktigt vid köp på nätet så kan du vara trygg i att om det händer något finns ett värdefullt skydd inbyggt i ditt Visa-kort.

EXTERN LÄNK:

Läs mer om köpskyddet och hur du skyddar dig online

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln