Annons

Bluffarna: Så luras du under Black Friday

Black Week och Black Friday är här och med det riskerar tusentals svenskar att drabbas av bluffsamtal och sms som kan leda till att mottagaren luras på stora summor pengar. Här följer några tips som hjälper dig känna igen varningstecken och undvika att drabbas av bluffarna.

Under perioder med hög konsumtion där många kunder samtidigt letar efter den bästa dealen är risken stor att beslut fattas lite för snabbt. Det här är något som kan utnyttjas av bedragare. Med hjälp av telefonsamtal och sms lurar bedragarna shoppingsugna svenskar på både personuppgifter och pengar.

De flesta vet att det är viktigt att vara försiktig när det kommer till samtal och sms från okända nummer, men under perioder som Black Week kan det vara svårt att hålla isär verifierade, äkta nummer från bedragarnas.

– Vanliga varningstecken är att någon ringer från okänt nummer eller ett nummer som liknar ditt eget och kommer med märkliga påståenden eller vill att du identifierar dig med exempelvis bank-ID. Var försiktig när du svarar eller lägg på luren om du hamnar i ett sådant samtal. Ett annat varningstecken är sms från okända nummer. Klicka inte på länkar du inte känner dig trygg med och, om möjligt, rapportera dessa nummer. När du är uppmärksam blir du också mer skyddad, säger Fredrik Kjell, COO på Truecaller.

Blockerar potentiella bedrägerisamtal

Truecaller verifierar kontakter och blockerar oönskad kommunikation och har länge arbetat med den här typen av säkerhetsfrågor. Företaget går direkt ut och informerar användarna när bedrägerier ökar, nya bedrägerimetoder dyker upp och när polisen utfärdar varningar.

– Direkt när svenska polisen går ut med en bred varning agerar vi på Truecaller. Vi har möjlighet att via appen informera våra användare om den här typen av säkerhetsrisker och jobbar ständigt med att öka kunskapen om hur svenskar kan undvika att bli lurade. Ett viktigt budskap är att berätta för familj, släkt och vänner om när det kommer en våg av bluffsamtal eller sms och prata om vilka risker som finns och hur man skyddar sig, säger Fredrik Kjell.

Nya bedrägerimetoder – hela tiden

En metod som bedragarna använt sig av under hösten är att ringa upp mottagare som i samtalet presenteras för en kvinnlig robotröst som på engelska uppger att hon ringer från den svenska internationella polisen. Samtalet är förinspelat och mottagaren uppmanas trycka 1 för att tala med en fysisk person. Den som därifrån går vidare och pratar med denna fysiska person informeras antingen om att något är fel med deras nationella ID-kort, att det syns en misstänkt aktivitet på betalkortet eller att det finns kryptovaluta kopplat till mottagarens namn. Så påbörjas bedrägeriförsöket. 

– Vi tar medborgarnas säkerhet på stort allvar och ett av våra uppdrag är att upplysa om den här typen av kriminella aktiviteter. Som användare av vår app får du enkelt och smidigt ytterligare ett skyddslager som kan minska risken att bli lurad. Vi utvecklar hela tiden appen och de funktioner som stärker användarens skydd mot bluff, säger Fredrik Kjell.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln