Annons

"It's a me, Mario" – här är historien om Super Mario

Du trodde kanske att du visste allt om den lilla italienska mannen med den ljusa rösten som krossar sköldpaddor?

Men här är några saker du säkert inte vet.

Förra veckan blev äntligen "Super Mario Odyssey" officiellt lanserat.

Av den anledningen besöker vi Bergsala AB, Nintendos huvudkontor i Kungsbacka, för att ta reda på hur allting började.

Den 13 september 1985 föddes en liten karismatisk man vid namn Mario. Den unge designern Shigeru Miyamoto visste inte då att han gett liv till det som skulle bli världens mest kända spelkaraktär.

– De flesta hade sitt första möte med Mario i spelet ”Super Mario Bros”, som släpptes till konsolen NES (Nintendo Entertainment system) 1985. Men Mario-karaktären är faktiskt ännu äldre, säger Patrik Johansson, PR-ansvarig för Bergsala AB i Norden.

EXTERN LÄNK:

Köp Super Mario Odyssey här

Patrik Johansson på Bergsala AB har spelat Super Mario hela livet, och ser fram emot flera timmar med underhållning i spelet "Odyssey".

Mario var nämligen med i arkadspelet ”Donkey Kong” redan 1981. Den gången var Mario snickare och gick under namnet ”Mr. Jump Man”.

– Det här var på tiden då arkadhallar fortfarande var välbesökta. Donkey Kong och karaktären ”Jump Man” blev en omedelbar hit, och det var bara en tidsfråga innan Mario själv sprang över skärmen.

Några år senare, 1985, fick Mario huvudrollen i sitt första stora äventyr ”Super Mario Bros”. Spelet var det första ”rena” Mario-spelet, och etablerade kända koncept som ”Mushroom Kingdom”, det ikoniska gröna rörsystemet, Prinsessan Peach och guldpengar. Spelet hade åtta världar där allt förekom i en skärmbild.

”Super Mario Bros” blev ett av de mest sålda tv-spelen någonsin och har sålt i över 40 miljoner exemplar.

Röd hatt, stora svarta och blå snickarbyxor – ”alla” vet hur Mario ser ut. Men alla vet inte varför han ser ut såhär. Ett begränsat antal pixlar och färger i 80-talets arkadspel hade nämligen stor betydelse för Marios utseende.

– När Miyamoto tecknade Mario för första gången, tecknade han för ett spel i 8 bitars-grafik. Det var med andra ord svårt att få fram detaljerade ansiktsstreck. Därför fick Mario en stor, svart och väldigt välbekant mustasch, säger Patrik Johansson.

– Mario fick också en karakteristik keps, eftersom spelskaparna saknade den teknik som behövdes för att få Marios hår att röra sig när han sprang.

EXTERN LÄNK:

Köp Super Mario Odyssey här

Hur är det med namnet – var kom det ifrån?

– När arkadspelet ”Donkey Kong” lanserades i USA för första gången följde det japanska teamet med till lagret. Där mötte de vaktmästaren och ägaren till lagret, som hette Mario. Mario hade italienska anor och en stor mustasch. Och så fick spelkaraktären ett nytt namn.

På Bergsala AB:s huvudkontor finns ett Nintendo-museum fullt av gamla spelklassiker.

En upptagen man

Åren som följde, efter att det första spelet släpptes, jobbade Miyamoto och Nintendo ihärdigt med att vidareutveckla Mario, som så småningom skulle bli en upptagen man.

"Super Mario Bros 2" introducerade ”sidescroll” som gjorde att Mario kunde röra sig i sidled och springa ut ur skärmen. I uppföljaren «Super Mario Bros 3» fick Mario testa sina flygkunskaper och kom för första gången till himlen med hjälp av «Superleafs» och en slags vingdräkt.

I "Super Mario World", som släpptes till Super Nintendo Entertainment System (SNES) 1990, blev fansen introducerade för den mysiga karaktären Yoshi – en slags korsning mellan dinosaurie och sköldpadda, som snabbt blev en utmärkt äventyrskompis för Mario.

Sex år senare bankade ett dimensionsskifte på dörren, när Nintendo som en av de allra första spelutvecklarna gjorde spelet helt i 3D. Detta blev revolutionerande för Mario, som i spelet "Super Mario 64" blev tredimensionell och fick full rörelsefrihet. Vid den här tiden blev Mario på allvar allmän egendom och en guldgruva för Nintendo.

Härifrån fortsatte det för Mario genom tropiska omgivningar i "Super Mario Sunshine" (2002) och okända galaxer i Super Mario Galaxy (2008).

Så långt i sin karriär har Mario varit med i över 200 olika spel, både ”rena” Mario-spel och såklart ”Spin-offs”, så som ”Mario Kart” eller ”Mario Tennis” – alltså spel där Mario har en biroll.

– Mario har blivit en enormt stor produkt för Nintendo. Folk associerar ”Super Mario”-spelen med hög kvalitet och det är alltid Mario-titlarna som säljer bäst av Nintendo-spelen, säger Patrik Johansson.

– I vissa länder är Mario lika känd som de största Disney-figurerna. Det säger ganska mycket om hur extremt populär han är.

Även om Mario utan tvekan är den stora stjärnan i Nintendos spelhistoria, har han haft många andra med på sin resa. Marios yngre och lite mer klumpiga bror, "Luigi", framträdde som "andra spelare" redan i det första Mario-spelet, och har sedan dess varit trogen vid hans sida.

Senare dök tillskott som Toad och Yoshi, som tillsammans kämpade mot de onda Bowser för att rädda den svårt utsatta Prinsessan Peach – Marios evige förälskelse.

I årets utgåva ska ”superhjälten” och vännerna ut på ett superstort världsomspännande 3D-äventyr. Målet är att Mario och hans nya partner ”Cappy” ska samla ihop ”Power Moons” för att få fart på luftskeppet ”The Odyssey” och rädda Prinsessan Peach Från Bowsers grymma bröllopsplaner.

– Det blir otroligt spännande att se hur Mario-fans tar emot ”Super Mario Odyssey”. Jag vet i alla fall att jag ser fram emot det väldigt mycket, säger Johansson.

EXTERN LÄNK:

Köp Nintendo Switch – Super Mario Edition

Källor:

Jeff Ryan – Super mario: How Nintendo conquered America

www.nintendo.no/informasjon/88-om-nintendo

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln