Annons
”Det vi kan se är att de som väljer elbil sällan går tillbaka”
Allt fler förare överväger elektriska alternativ och I framtiden kommer all trafik vara eldriven, det menar Mats Lemon, expert på elektriska transportbilar på Mercedes-Benz.
– Det vi har sett är att den som har gått över till elektriska val sällan går tillbaka efteråt, säger han.
Mats Lemon är lanseringsansvarig för elektriska transportbilar hos Mercedes-Benz och har följt elbilsutvecklingen i över tio år. Och enligt honom har marknaden nu fått ordentlig fart. Han ser en ökning de kommande åren till följd av nya skatteregler och det ökade intresset för mer miljövänliga val.
– De första åren när jag började var det några aktörer som var tidigt ut och enstaka kommuner provade eltransporter. Men sedan dess har det varit en lång process för att komma dit där vi är i dag, att få till de volymerna som finns nu, säger han.
Mercedes-Benz Vito – en helt vanlig Vito
Mercedes-Benz skåpbil eVito är en helelektrisk variant av biltillverkarens transportbil Vito. Bilen klarar av att köra upptill 150 kilometer på en laddning och kan sedan laddas fullt igen på cirka 6 timmar. Transportbilen är utvecklad med intelligent driftstrategi, vilket gör att energin i bilen kan användas effektivt. Bilen är utrustad med tre körprogram och fyra regenereringsnivåer. Det gör att räckvidden och därmed körningen optimeras. När skåpbilen bromsar in återvinns energi tack vare regenereringen och batteriet laddas i till exempel färd i nedförsbacke, det gör att förare behöver oroa sig att ha mindre räckviddsångest ute på vägarna.
– Det finns flera fördelar med att välja ett elektriskt alternativ, du har bland annat lägre totala kostnader. Du bidrar också till mindre utsläpp i ditt närområde där du kör, så fördelarna är både ekonomiska och klimatmässiga, säger Mats Lemon.
Hur blir det framåt?
Hur det blir i framtiden är den stora frågan för många företag. Enligt Mats handlar det mycket om hur snabbt regler och lagar ändras, snarare än rent tekniska lösningar, som enligt honom kommit långt.
– Det handlar snarare om vilka regler som kommer råda kring självkörande bilar, hur infrastrukturen ska se ut för laddstolpar och liknande. Redan i dag kan man se att flera företag är i startgroparna för framtidens bilteknologi, säger han.