Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Edit, Edgar

Annons

Nu ökar avståndet till konkurrenterna

Nu lanseras en ny generation av den storsäljande transportbilen Sprinter.

Mercedes-Benz har plockat de bästa egenskaperna från koncernens personbilar för att skapa den mest bekväma och säkra versionen hittills.

– Det är en bil som absolut ligger i framkant – på alla fronter, säger Wiveka Andersen, produktspecialist på Mercedes-Benz Transportbilar.

Till sommaren kommer den tredje generationen av Sprinter till Sverige. Den nya upplagan närmar sig allt mer Mercedes-Benz personbilar, både vad gäller komfort och säkerhet. Allt för att göra arbetsdagarna bättre för alla som kör Mercedes i jobbet.

– Bilen är för många yrkesaktiva en arbetsplats. Bra utrustning och hög säkerhetsnivå är ett sätt att måna om dig och dina anställda. Ergonomi, säkerhet och komfort är helt enkelt viktiga verktyg för att ta hand om sina medarbetare, säger Wiveka Andersen, produktspecialist på Mercedes-Benz Transportbilar.

Nya Sprinter finns givetvis i flera utföranden.

Första gången man sätter sig i Sprinters förarsäte slås man av hur likt en personbil den faktiskt är. Sprinter har till exempel samma typ av multifunktionsratt med touch-kontroller som vi är vana vid från Mercedes personbilar och elstolarna har samma typ av manövrering som personbilarna.

Med den stora touchskärmen på 10,25 tum har du en proffsig förarmiljö.

EXTERN LÄNK: Läs mer om nya Sprinter här

Något som absolut drar ögonen till sig i förarmiljön är den stora 7-tum pekskärmen som sitter i mittpartiet, som är standard. Touchskärmen finns också i storleken 10,25 tum som tillval. Skärmen styrs på samma sätt som en smarttelefon eller med intelligent röststyrning – på svenska – som lär sig nya saker med hjälp av artificiell intelligens. Bakom tekniken finns det nya operativsystemet MBUX, som än så länge bara finns i nya Mercedes A-Klass och Sprinter.

"Enkel att köra"

På samma sätt som förarmiljön påminner mer om personbilarna än någonsin har också körkänslan hämtat inspiration från andra delar av koncernen.

– Sprinter är otroligt enkel – och skoj – att köra. Smarta system som 360-backkamera och parkeringsassistent gör att man inte tänker på att man rattar en stor transportbil, säger Wiveka Andersen.

Mercedes-Benz har i vanlig ordning inte snålat då det gäller säkerhet- och assistanssystem. Standard är bland annat sidvindsassistent, aktiv bromsassistans och Igångkörningsassistent.

Dessutom finns också avståndskännande farthållaren DISTRONIC, aktiv kurshållningsassistent och vägmärkesigenkänning för första gången tillgängliga i klassen.

Smarta lösningar gör det enkelt att få jobbet gjort.

En stor nyhet är att Sprinter för första gången går att få som framhjulsdriven. Det ger en större lastförmåga och lastvolym jämfört med motsvarande bakhjulsdrivna modeller.

Fler än 1 700 utföranden

Den nya modellen är också något av en tusenkonstnär – redan från fabrik kan Sprinter levereras i fler än 1 700 olika utföranden. Det går att få Sprinter som skåpbil, flakbil, chassi eller tourer. Modellen kan också levereras som buss, med upp till 9 sittplatser.

De första bilarna kommer till Sverige i juni men kan redan nu beställas hos din lokala Mercedes-Benz-handlare.

EXTERN LÄNK: Läs mer om nya Sprinter här

Ladda mobiltelefonen trådlöst. Det är ytterligare ett exempel på att Sprinter är anpassad efter dagens behov.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln