Farligt – när bilarna inte kan bromsa

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-07

Robert Collin: Jag skulle kalla Ulla Hamiltons lilla experiment för allmänfarlig verksamhet.

”Experterna är eniga - den höga andelen dubbdäck är orsaken till den dåliga luften i Stockholm”, säger Ulla Hamilton i ett brev till Aftonbladet och fortsätter: ”80 - 90 procent av partikelutsläppen beror på dubbdäcken.”

Men hon ljuger. Experterna är INTE eniga. Och vad jag vet har inte en enda ”expert” påstått att dubbarna är orsaken till 80 - 90 procent av partiklarna.

I så fall skulle ”experterna” i södra Europa, som också har problem med sina partiklar, ha svårt att hitta en rimlig förklaring. Där är ju dubbdäcken förbjudna sedan länge.

Däremot är de flesta forskarna överens om att dagens mätmetoder är felaktiga. Man väger partiklarna istället är att räkna dem och då blir resultatet missvisande.

De relativt tunga så kallade PM10-partiklarna, som delvis beror på dubbarna vägslitage, väger tungt i vågskålen medan de flera tusen gånger mindre, men betydligt farligare PM1-partiklarna ju knappast väger någonting alls.

Så när dubbarna förbjuds får Ulla Hamilton ner sina partikelvärden, utan att miljön blir speciellt mycket bättre.

Däremot betydligt farligare, när bilarna inte kan bromsa.

För när Ulla Hamilton lite senare i sitt brev påstår att ”Effekten av antisladdsystem är mycket större än skillnaden mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck”, då talar hon väl ändå mot bättre vetande. För hur bra antisladdsystem bilen än har så är det däckets friktion mot vägbanan som avgör bromssträckans längd.

Dubbförbudet på Hornsgatan kommer att få konsekvenser som Ulla Hamilton inte tycks förstå. Hon gör livet svårt för många Söderbor som även vill ta med bilen utanför tullarna, och för landsortsbor som ska in till stan. Men inte bara svårt. Utan också farligt.

Jag skulle kalla Ulla Hamiltons lilla experiment för allmänfarlig verksamhet.

(Dessutom undrar jag vad hon har tänkt sig för straff för den som trotsar lagen.)

Säljsida | Plus |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln