Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Svenska elbilen kan vara en bluff

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-24

Inget avtal med Fiat

Var elbilsfabriken en bluff? Eller tog företrädarna bakom idén i så mycket att medierna övertolkade dem?

– Det är absolut ingen bluff, säger Håkan Sandberg, en av initiativtagarna till projektet till TT.

Förra veckan presenterades planerna på en ny elbilsfabrik i Nödinge norr om Göteborg. I dessa kristider för fordonsindustrin väckte idén stor uppmärksamhet. Medier och landshövding Lars Bäckström trängdes med andra.

Inget avtal med Fiat

Bakom projektet står Autoadapt i Lerum, ett företag som anpassar bilar för funktionshindrade, och batterifabriken Alelion i Nödinge. Grunden för den nya elbilen är Fiats 500-modell och en del uppfattade att det nya företaget hade ett avtal med Fiat om leveranser av bilar (utan motor och drivlina) från Fiats fabrik i Polen.

– Jag har aldrig sagt att vi har ett avtal med Fiat, säger Sandberg som är vd i Autoadapt.

– Vår utgångspunkt har hela tiden varit att köpa vanliga bilar hos den bilhandlare som är billigast och konvertera dem till elbilar. Gör vi det riktigt, riktigt bra är vår förhoppning i framtiden att vi kan köpa strippade bilar från Fiat. Men det finns inga avtal eller löften om det.

Innan projektet drog igång informerades Fiat om det av Sandberg, som i Autoadapt redan har ett samarbete med Fiat.

Beställning på 400 bilar

Vid presentationen förra veckan sas att företaget redan hade beställningar på 400 bilar från Power Circle de närmaste två åren.

– Vi har ett letter of intent med Power Circle och det innebär att när vi kan förevisa en godkänd bil så kommer avsiktsförklaringen att övergå till en order om 100 bilar i år och 300 nästa år bilar, säger Sandberg.

Har inte skrivit under

Power Circle är en intresseorganisation för elkraftbolag som bygger demonstrationsanläggningar runt om i landet för kommande eltankställen.

– Vi har inte skrivit under ett sådant avtal. Vi köper inte bilarna men vi hjälper våra lokala aktörer att få kontakt med billeverantörer, säger Olle Johansson, projektsamordnare på Power Circle.

TT

Följ ämnen i artikeln