Tyvärr - japanerna lever inte upp till prislappen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-06-06

Robert Collin summerar sina intryck av Accord och Avensis

Trygghet eller körglädje?

Toyota och Honda fortsätter att förädla sina varumärken.

Honda är den lilla japanska biltillverkaren som alltid prioriterat körglädjen. Och det är väl därför Honda inte är större... De flesta bilköpare vill ju trots allt inte flänga omkring som en annan Kenny Bräck på Roslagsvägarna. De vill ha en bil som de kan lita på, som funkar i alla väder.

Därför är Toyota en av de största och mest lönsamma tillverkarna.

Filosofin har alltid varit att tillverka bilar i en slätstruken design, som inte stöter bort någon. Köregenskaperna är jasåbetonade med trygg understyrning som främsta egenskap.

Chassitekniken är lågpris vilket bland annat märks i bagaget som alltid är trångt mellan hjulhusen.

Men bilarna går och går och går. Och köparna stannar kvar.

Made in Japan kostar pengar

Även Honda har bättre tillförlitlighet än alla europeer men betonar andra värden: Köregenskaperna prioriteras med perfekt balans, utmärkt styrning och högvarviga motorer som kräver flitigt växlande (fast själv har jag aldrig förstått finessen med en motor som går som fan vid rödmarkeringen men är död under 3 500 varv).

Trygghet eller körglädje? Är den made in Japan kostar den pengar. Som en Volvo S60 trots att Toyota inte är i närheten av premiumklassen där Volvo hör hemma. Honda är där och nosar, som Saab, ungefär, inte mer.

Det finns europeiska alternativ för 30 000–40 000 kronor mindre. Visst, tillförlitligheten är inte lika hög men känslan och köregenskaperna är mycket bättre än hos Toyota och komfort och utrymmen mycket bättre än hos Honda.

Det är kanske därför europeisk bilindustri är så stark just nu.

Följ ämnen i artikeln