Fynda en drömbil för 50 000 kronor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-17

Köptips och prislista på
bra andrahandsbilar

Med risk för att inte göra dig särskilt mycket klokare: Begbilen för 50 000 kronor kan vara världens klipp eller i värsta fall rena rama vraket.

Just i detta prisintervall finns allt. Både bilarna som så sakteliga faller ihop medan de är på väg till skroten, och de som glänser som om de vore nya. Oftast befinner de sig någonstans mittemellan.

Med bara 50 000 i spargrisen måste du själv sortera.

Uddabilarna hamnar i riskkategorin, vagnar som heter Rover eller Alfa Romeo kan vara jättekul att köra, prisbilliga och snygga, men det är sällan chansningen går hem. De är nämligen ännu iskallare när du ska sälja med ytterligare några tusen mil på mätaren.

Gör inte heller tabben att köpa en sliten, men nyare bil. Säkert krävs det mer än att gå över stenskotten med lackstift.

Nej, satsa på "gamla hederliga" byggen. Opel Omega här intill är ett exempel i storbilsklassen, Volvo 740/940 och Toyota Camry är andra. I mellanformat finns flera långkörare som Mazda 626 och Saab 900/9-3 medan trotjänarna i småbilsligan heter Nissan Micra och VW Polo.

Vinsten med beprövade grejor är tillförlitligheten. Typfelen är åtgärdade och med stora modellserier finns ingen risk att reservdelarna försvinner från lagerhyllorna.

Det mesta är lättåtkomligt och enkelt att laga och reparera. Fixar du det inte själv åker du till närmaste mekaniker, som säkert bara blir glad att få använda sin erfarenhet framför att felsöka nybilen med datorn.

Vill du slippa krångel, meck och dyra verkstadsnotor men ändå åka säkert och bekvämt? Läs om våra tips här intill. För så billiga bilar som för 50 000 kronor är det alltid bäst att köpa av en privatperson.

Bilfirman lämnar ändå inga garantier och påslagen är stora.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln