Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Nu fattas beslut om tyskt dieselförbud

Uppdaterad 2018-03-23 | Publicerad 2018-02-21

Dieselbilar kan snart förbjudas i bland annat Stuttgart.

Det tyska dieselförbudet rycker allt närmre.
Idag fattas beslut om dieselbilar ska kunna portas från städer som Stuttgart och Düsseldorf.

Lokala domstolar har tidigare gett grönt ljus för dieselförbud i delar av de tyska städerna Stuttgart och Düsseldorf. Det här efter att den tyska miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe stämt flera delstater och städer för sin dåliga luftkvalitet.

Delstaterna Baden-Württemberg och Nordrhein-Westfalen överklagade, och nu ska frågan slutgiltigt avgöras i den högsta förvaltningsdomstolen i Leipzig.

”Luften är dålig”

Ett 70-tal tyska städer överskred förra året EU:s gränsvärden för kvävedioxidutsläpp, med München, Stuttgart och Köln som de värsta utsläppsbovarna.

– Luften är dålig här. Du hostar och det kliar i halsen, särskilt på vintern, säger miljöaktivisten Peter Erben till nyhetsbyrån AFP.

Om högsta förvaltningsdomstolen går på de tidigare domarnas linje kommer lokala förbud att kunna införas mot dieselbilar som inte uppfyller de senaste utsläppskraven Euro 6.

Från politiskt håll har man försökt undkomma förbuden genom att erbjuda en rad initiativ, bland annat knappt 10 miljarder kronor öronmärkta för att städer ska kunna uppgradera sin kollektivtrafik och köpa in elektriska fordon.

Åtgärder sågas

Men de föreslagna åtgärderna har sågats av flera experter och miljöorganisationer för att vara otillräckliga.

– De är bara en droppe i havet, säger Ferdinand Dudenhoeffer vid fordonsforskningsinstitutet CAR, enligt AFP.

Han vill se omfattande modifieringar av dieselmotorer, men bilindustrin hävdar att sådana skulle vara för komplexa och dyra.

Tillverkare som Volkswagen, Daimler och BMW har istället satsat på mjukvaruuppdateringar för att minska utsläppen från befintliga bilar, samt rabatter för att förmå dieselbilsägare att byta in äldre modeller mot nya.

Partikel- och kväveoxidutsläpp bedöms bidra till 400 000 förtida dödsfall vare år i EU. Sedan Volkswagens dieselskandal 2015 har allt mer ljus kommit att kastas på dieselbilarnas bidrag till de stora, hälsofarliga utsläppen.

Flera länder vill förbjuda

Flera städer runtom i världen planerar därför mer eller mindre omfattande dieselförbud. Paris, Madrid, Mexico City och Athen har tidigare sagt att man siktar på att porta dieselbilar från sina stadskärnor 2025. Köpenhamns borgmästare vill stoppa dessa bilar redan från nästa år.

Samtidigt vill såväl Frankrike som Storbritannien förbjuda nya diesel- och bensinbilar från och med 2040.

Även i Sverige lever frågan. Regeringen har lovat att gå vidare med Transportstyrelsens förslag om miljözoner, som skulle kunna utestänga äldre dieselbilar från svenska städer. Under våren väntas ett nytt, omarbetat förslag presenteras.