NEJ: Förmodligen vet Kamprad och Persson mer om bilindustrin

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-17

I går kväll i SVT:s ”Aktuellt” sa Maud Olofsson: ”Vi ska vara glada att det finns såna som Christian, som är beredda att ta risker. Vi ska beundra honom”.

Våghalsar, ofta unga män med en genuppsättning som kräver utmaningar för att kunna gå vidare i livet, blir ofta beundrade. När de bestiger K2, seglar ensamma över Atlanten, skidar off pist nedför lavinfarliga bergsidor eller rejsar med trimmade bilar på allmän väg.

Vi beundrar dem med skräckblandad förtjusning. För riskerna de tar.

För det är lätt att bli fartblind i en supersportbil. Christian von Koenigsegg blev det för många år sedan.

Och nu ska vi ge honom 4,5 miljarder i lån för att han ska ta över ett företag med flera tusen anställda. Och som påverkar hela den svenska fordonsindustrin.

Utan några som helst garantier, ens löften, utom att allt blir bättre med entreprenöranda.

Vilka är egentligen de finansiärer som står bakom Christian Koenigsegg?

Vad vet de om bilindustrin? Förstår de att när de 4,5 miljarderna (lånet från Europeiska Investeringsbanken) är slut krävs det 4,5 miljarder till. Och sen lika mycket igen. Innan det – kanske – vänder.

Maud Olofsson tror att Christian Koenigsegg förstår sig på bilindustri och att han är rätt man att rädda Saab bara för att han bygger en handfull supersportbilar i Ängelholm, Sverige.

Men förmodligen vet Ingvar Kamprad mycket mer om bilindustrin. Och Stefan Persson. För de vet att varje tioöring i besparing på en vara är livsavgörande.

Bokhyllan Billy, en blommig sommarklänning eller en bil.

Samma sak.

Medan Koenigseggs supersportbilar kan kosta vad som helst. Ja, faktiskt, ju mer desto bättre.

Vad finns det för synergier? Inga! Vad kan Koenigsegg tillföra Saab? Ingenting!

Jag hoppas att jag har fel.

Följ ämnen i artikeln