Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Visst är väl Folksams olycksstatistik bäst?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-18

Jag tycker du borde ta upp en diskussion om Euro Ncap. Visst, småbilar som Yaris är relativt säkra, men – de krockar ju med sin egen rörelseenergi; tyngd. Ser nu att Peugeot 1007 är världens säkraste bil? Euro Ncap har gjort mycket för att tvinga företagen att tänka på säkerhet, men borde inte det klargöras för folk att

t ex Folksams statistik över verkliga olyckor bättre belyser verkligheten än Euro Ncap?

Jo, här finns ett pedagogiskt problem. Så vi tar det en gång till. I Euro Ncap krockar bilarna ”med sig själva”. En 1007 med en 1007, en Hummer med en Hummer. Om Hummern skulle få en enda stjärna av Euro Ncap och Pegan fem skulle jag ändå välja Hummern i en frontalkrock mellan jätten och lilleputten. Folksams statistik visar utfallet i verkliga olyckor där motparten ofta är en Volvo V70 (Sveriges vanligaste bil). Där ser man att en större och tyngre bil per automatik är säkrare än en liten. Enkel övning att göra själv: sparka hårt i en bergvägg med slalompjäxorna och sen med bästa gåbortskon (ta inte gåbortskon först, då kanske foten inte vill vara med en gång till ...).

Följ ämnen i artikeln