Trafikskadad - men inte på riktigt
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-30
Modeller i stället för trafikoffer i ny kampanj
I en ny kampanj varnar skadade modeller unga för att köra bil berusade.
Men de är inte skadade på riktigt.
–Vi tror att ungdomar lättare identifierar sig med vackra modeller än med trafikskadade, säger Anna Dahlman på Länsförsäkringar Stockholm, som står bakom kampanjen.
Bilden på en ung kvinna med ett amputerat ben och texten ”Alla som kan köra efter en öl ställer sig upp” klär reklampelarna på infarterna till Stockholm.
Retuscherade bort ben
–På modellerna på bilderna har vi retuscherat bort ett ben eller en arm på, säger Anna Dahlman
I stället för att använda trafikskadade som ett varnande exempel har man anlitat modeller.
–Vi ville testa ett nytt grepp, helt enkelt.
Kampanjen som genomförs tillsammans med Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande riktar sig främst till unga förare.
–Unga verkar ha fått en mer avslappnad inställning till att dricka och köra bil. Det vill vi motverka.
Anna Bengtsson