En försmak av nästa S60

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-27

Nya Volvo S60 – nästa svenska storsäljare. Och den kommer som kombi.

En försmak av nästa svenska storsäljare.

Aftonbladets Robert Collin fick en exklusiv första provkörning med Volvos senaste konceptbil, förlagan till nästa generations S60.

Att provköra en konceptbil ger egentligen inte så mycket information om den kommande bilen. Dels för att konceptbilen ofta skiljer sig rätt rejält från produktionsbilen, dels för att en hel del under skalet inte är de nya grejerna, utan sånt som redan finns i produktionen och inte minst för att säkerhetsbestämmelserna är rigorösa. ”Inte köra för fort, inte för hårt, inget bus.” Ingenting, egentligen, mer än ett tillfälle att känna lite på atmosfären och få bilder där bilen rör på sig.

Volvos tekniker, designer och pr-folk möter mig och Hans Hedberg från Teknikens Värld på provbanan Stora Holm i Göteborg. Vi två följde bygget i höstas och nu har vi fått förmånen att provköra.

Äkta material hela vägen

Bilen är extremt välbyggd, allt känns gediget och en hel del är faktiskt bättre än vad produktionsbilen kommer att leverera.

Eller kanske inte bättre, men mer gediget. Det som liknar aluminium är aluminium och den stora mittkonsolen är i Orreforskristall med en grym lyx-känsla.

Stolarna är välsydda i fint läder, dörrsidorna har inläggningar i blekt björk. Bästa hantverk rätt igenom.

Vi hjälps åt att lyfta loss ”bakluckan”, det vill säga större delen av bakpartiet, och tankar upp den lilla bensintanken med hjälp av en tratt. En av teknikerna mixtrar med lite sladdar under instrumentbrädan och motorn startar.

Men det är inte den direktinsprutade snåla bensinfyran på 1,6 liter och 180 hk som får premiär senare i år utan en av dagens Volvomotorer.

Konceptbil eller inte, det är en speciell känsla att som första journalist köra iväg med den kommande Volvo-modellen.

Påfallande bra på bana

Det är svalt i luften, men solen skiner och värmer upp bilen på nolltid. Det stora glastaket släpper in varenda solstråle, sidorutorna går inte att hissa ner och luftkonditionering saknas. Men bilen som är baserad på dagens stora Volvo-plattform bär sig påfallande bra åt på banan och snart är respekten borta.

Jag kör varv på varv, medan Lennart Pettersson plåtar.

Nu väntar vi på den riktiga bilen. För den kan bli riktigt bra. Och på kombin som lär bli Sveriges mest sålda bil.

Följ ämnen i artikeln