Här lyfter den flygande elbilen

Uppdaterad 2018-07-23 | Publicerad 2017-04-21

Liliums flygande elbil klarade testerna.

Den flygande elbilen som ska revolutionera vårt sätt att resa har lyft från marken.
Farkosten lovar fem gånger snabbare resor än en vanlig bil.

Det är företaget Lilium som utvecklat världens första eldrivna flygplan som kan lyfta och landa vertikalt, som en helikopter. Den 20 april genomfördes jungfrufärden med den tvåsitsiga farkosten i tyska München, och ska man tro företagets VD Daniel Wiegand var testet en succé.

”Banbrytande design”

– Det lyckosamma flygtestprogrammet visar att vår banbrytande tekniska design fungerar precis som vi förutspått, säger han i ett pressmeddelande.

Flygplanet, eller den flygande bilen, drivs 100 procent av el och kan flygas i 300 kilometer. Topphastigheten är 300 kilometer i timmen. Energiförbrukningen vid flygning är jämförbar med en konventionell elbil, enligt företaget.

Samma pris som taxi

Farkosten kan lyfta och landa vertikalt från en liten öppen yta eller en landningsbana på en byggnad. Lilium arbetar nu med att ta fram ett femsitsigt flygplan som skulle kunna användas för taxiresor och som bilpool. Kombinationen av energieffektivitet och att det bara krävs minimalt med infrastruktur på marken gör att företaget hoppas att priset ska kunna jämföras med en vanlig taxiresa.

Och restiden hoppas man kunna förkorta rejält, inte minst i städer med trafikproblem. Enligt Lilium kommer en resa från Manhattan till JFK-flygplatsen i New York ta cirka fem minuter med den flygande bilen, jämfört med 55 minuters körtid på marken.

Fler modeller på gång

Även Uber och Airbus arbetar med att ta fram flygande elbilar som kan lyfta och landa precis som helikoptrar. Samtidigt meddelar det slovakiska företaget AeroMobil att de planerar att börja sälja en flygande bilmodell redan i år. Men för att lyfta och landa det uppåt 15 miljoner kronor dyra fordonet krävs såväl ett mindre flygfält som flygcertifikat.

Så fungerar Llliums flygande elbil

  • Bilen flyger med hjälp av 36 eldrivna jetmotorer monterade på vingarna via 12 rörliga klaffar.
  • När den lyfter riktas jetklaffrna neråt för att möjliggöra det vertikala lyftet.
  • I luften justeras klaffarna gradvis till horisontellt läge för att föra bilen framåt.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

PROSHOP

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 412 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 387 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

COMPUTERSALG

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 087 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln