Mini Cooper – brittisk ikon byggd av tyskar
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-02
Vågat och dyrt – men kul
En brittisk ikon byggd av tyskar låter som ett dåligt skämt. Men BMW gjorde det mesta rätt med Mini som lanserades 2001. Dyraste småbilen att köpa som begagnad – men så är den förbannat frän också.
Modellutbud
I Sverige fanns till en början bara Coopermodellen, men 2002 kom en kompressortrimmad S-version och för snart två år sen kom den billigare Mini One. Den senare har 90 hästkrafter och skiljer sig från den 115 hästar starka Coopermodellen genom kromad kylargrill och vitt- eller svartlackerat tak. Cooper S är kompressortrimmad till 163 hästkrafter och är standardutrustad med 16 tums lättmetallhjul med punkteringståliga (runflat) däck.
Pepper-, Chili- och komfort-paket är, i den ordningen, olika grad på hur välutrustad bilen är.
Ekonomi
Mini håller värdet otroligt bra och marknaden är fortsatt stark. Ett år gamla bilar ligger nära nypriserna. Utbudet på begmarknaden ökar och en sökning på blocket.se ger ett 50-tal träffar. Det kan tänkas att priserna faller en aning, men med fortsatt intresse får du räkna med högt inköpspris.
Någon grundutrustad Mini finns knappt och de flesta köparna fick betala dyrt för varje tillval. Slutnotan hamnade allt som oftast runt 200 000 kr. De varierande utrustningsnivåerna gör det svårt att jämföra begbilspriserna.
Välj helst en bil med klimatanläggning och antispinn- och stabilitetssystem. Det tjänar du på när bilen ska säljas.
Service
Den första servicen för Mini utförs efter 1 600 till 2 000 mil, och därpå med intervaller på 2 500 till 3 000 mil. Tändstiften byts efter 9 000 mil i samband med den fjärde servicen.
Mini säljs och servas på 18 auktoriserade återförsäljare och verkstäder i Sverige.
Utrymme
Mini må vara praktiskt lådformad med rak taklinje, men något vidare utrymme vare sig för baksätespassagerare eller bagage kan man inte tala om.
Det från början minimala bagaget på 160 liter sväller till 670 när ryggstödet fälls.
På vägen
Liksom originalet från 1968 har moderna Mini motorn på tvären och ett hjul i varje hörn. Det ger mycket direkta och exakta vägegenskaper med en stabilitet som saknas i betydligt större bilar. Mini är helt enkelt vansinnigt kul att köra – och det behövs inte någon värstingmotor.
Komfort
I vårt begagnade testexemplar hörs ett vibrerande läte bakom instrumentpanelen. Vägbullret är som i många andra småbilar påtagligt.
Kvalitetskänslan är inte lika god som i BMW, men i interiören syns inga ålderstecken.
Säkerhet
Krockkuddar fram och på sidorna är standard medan krockgardiner är tillval. Fick fyra stjärnor i Europ Ncap.
Vanliga fel på Mini Cooper
Fakta/ Mini Cooper (-03)
David Lilja (bil@aftonbladet.se)