Förbudet kan sprida sig till hela landet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-06

Vägkostnader ska sparas och bilisterna får betala med sämre säkerhet

Hornsgatan är bara början.

Sen kan dubbförbudet sprida sig över landet tills vi om några år har ett totalt dubbförbud i Sverige.

För Ulla Hamilton och Lena Erixon har ett gemensamt intresse: Att få ner kostnaderna för vägunderhållet.

Och det är vi bilister som ska betala med sämre säkerhet.

Båda pratar om att säkerheten är lika hög med däck utan dubb, men de bluffar. För på det farligaste väglaget av alla, på blixthalkan som lika gärna

slår till på E4 genom Sörmland, på Österlen i Skåne eller på Hornsgatan i Stockholm är det bara dubbdäck som duger.

Aftonbladets däcktest visar även i år på skrämmande bromssträckor för däcken utan dubb.

– Man får anpassa körningen, sa Lena Erixon och Ulla Hamilton, eller stanna hemma fyllde Vägverkets trafiksäkerhetsanalytiker Johan

Strandroth i.

Men ingen planerar ju att krocka. Ingen bestämmer på morgonen att ”i dag ska jag inte krocka. I dag anpassar jag körningen.” Och stanna

hemma låter som ett omöjligt alternativ om blixthalkan slår till på vägen hem.

Olyckor kommer alltid plötsligt och oplanerat. Det är därför säkerhetsmedvetna förare använder bälte. Och dubbdäck.

Vägverket visade upp stapel- och cirkeldiagram som visade PM10-partiklar och dödsolyckor. Sådana powerpoint-visningar ser alltid seriösa ut. Men den här gången blandade man ihop äpplen och päron. Jag frågade Johan Strandroth om man undersökt risken för en ökning av köolyckor om allt fler går över till däck utan dubb. När isen poleras (=halare) istället för att ruggas upp (= strävare och bättre grepp). Pisksnärtskadorna vid påkörning bakifrån är ett av de riktigt stora hälsoproblemen i dag.

- Nej, det måste vi titta mera på, sa Vägverkets expert.

En annan fråga som Vägverket inte heller har svaret på är hur mycket av partiklarna som verkligen beror på dubbdäcken. Och nu blir det svårt att förklara.

För det troliga är ju trots allt att partiklarna av storleken PM10 minskar när dubbdäcken försvinner. Och då kanske Hornsgatan kommer under den reglerade EU-gränsen.

Men Gatukontoret mäter partiklarna på fel sätt. Stockholms stad väger partiklarna och då blir ju de relativt stora och tunga PM10-partilklarna utslagsgivande. Men de riktigt farliga partiklarna är flera tusen gånger mindre óch har knappast någon vikt alls. Dessa så kallade PM1 är de som tränger in i blodomloppet och orsakar cancer och de har ingenting alls med vägslitaget att göra.

PM1 kommer dels från avgaser, dels kommer mycket inflygande från skitig industri nere i Europa. Så även om dubbförbud får ner PM10 så blir miljön på Hornsgatan bara marginellt bättre.

Jag frågade Ulla Hamilton om partiklarna i tunnelbanan och i Södra länken.

– De är inte lika farliga, svarade hon.

Först.

Sen la hon till: Dessutom är partikelhalten i tunnlar inte reglerad av EU.

Min tolkning: Visst är det mycket partiklar där också. Men det behöver vi inte bry oss om, för det finns ju inga EU-regler. Och det är för dyrt att göra något åt eländet.

Återstår att se vad som händer på Hornsgatan i vinter när däck utan dubb polerar isen riktigt hal, bromssträckorna växer och fotgängarna kliver rakt ut på övergångsstället i Zebra-lagens namn.

Följ ämnen i artikeln