Saab reser sig ur askan – återuppstår i höst
Publicerad 2013-07-30
Comebacken för Saab är inom några månaders räckhåll.
Fabriken i Trollhättan är testkörd för att tillverka nygamla 9-3 och antalet anställda närmar sig 400 personer, uppger kinesiska ägaren Nevs.
Många frågetecken återstår dock, bland annat saknas leverantörer – och var bilen ska säljas är oklart.
Just nu pågår rekryteringen till Stallbacka-fabriken i Trollhättan för fullt. 180 personer ska anställas, mestadels inom produktionen, vilket innebär att över 400 kommer att arbeta på fabriken i slutet av september. Då väntas också tillverkningen av Saab 9-3 att återupptas, två år efter att den lades ner.
Modellen lanserades redan 2002. När den första bilen från Nevs nu rullar ut är det mer eller mindre samma bil, men med mindre uppdateringar.
”Kommer finnas turbo”
Det handlar, enligt hittills obekräftade källor, om en cabriolet och en fyrdörrars sedan.
Häromveckan florerade bilder på det som kan vara en ny 9-3, hämtade från hemsidan till en Göteborgsbaserad designbyrå. Att det skulle röra sig om äkta skisser dementeras av såväl designbyrån som av Nevs. Mer troligt är att utseendet på den första modellen blir i stort sett identiskt med den gamla modellen.
– Mindre facelifts kommer att ske med tiden. Däremot kommer elversionen att särskiljas utseendemässigt, säger Mikael Östlund, pressansvarig på Nevs.
Den första elmotoriserade 9-3 får dock vänta till nästa år. I början handlar det uteslutande om konventionella förbränningsmotorer. Att även framtidens Saabar har turbo har utlovats.
– Turbo är en del av Saabs DNA och det kommer att finnas turbo i framtida Saabar, sade Nevs vice vd Mattias Bergman på Saabfestivalen i Trollhättan den 31 maj.
En mängd frågetecken kvarstår dock innan Saabs comeback är ett faktum.
– Vi väntar på 2 400 artikelnummer från hundratals leverantörer, som i sin tur väntar på nästan lika många artiklar från sina underleverantörer.
Det låter väl optimistiskt att ha en bil färdig i år om inte delarna är säkrade?
– Vi tror att slutmonteringen kan komma igång under hösten. Anläggningen är anpassad och testkörd i alla led, pressverkstaden levererar redan karossdelar till Saab Parts och anställningarna rullar på, säger Mikael Östlund.
Helt ny modell
Delarna är flaskhalsen. Några leverantörer har försvunnit sedan Saab-tiden. Nya verktyg måste tas fram, andra har inte tillräcklig kapacitet för att återuppta produktionen. Något återförsäljarnät är inte upprättat, men det ”förs dialog och upprättas avtal” med ett flertal.
Parallellt med gamla 9-3 utvecklas en helt ny bilmodell som baseras på Phoenix-plattformen. Där är Nevs mer realistiska i sin tidsuppfattning.
– Det ligger några år fram i tiden, erkänner Mikael Östlund.