Bilmässan – ett eldorado

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-22

I Tokyo visas fantasier konsumenterna vill ha

Lexus LFA Är man överlägsen mästare på hybrider kan man kosta på sig att visa en riktig dräpare bland allt det elektriska. Med V10-motor på 560 hk tar 0-100 km/tim 3,7 sekunder. 500 bilar ska byggas 2011, priset är fyra miljoner, men är du spekulant så lägg handpenningen på en miljon kronor direkt. Bilarna är snart slut.

Tokyo. På bilsalongen i Tokyo drivs nästan alla bilar med el.

Inte för att fordonen går att köpa – utan för att tillverkarna visar det vi vill se.

Bilsalongen i Tokyo är mindre än någonsin. Den ekonomiska krisen gör att alla utländska tillverkare har hoppat av och de japanska är återhållsamma.

Mazda visar inte en enda ny bil, men snåla motorer – som kommer 2013.

Fria fantasier

Och Mazda speglar den trista verkligheten, nya modeller dröjer och el-bilarna liknar fria fantasier.

I debatten framställs ofta den långsamma elbils-

utvecklingen som en sammansvärjning – men sanningen är att batterierna fortfarande är för dåliga, och framför allt för dyra.

Elbilar kommer att vara runt tre gånger så dyra som vanliga bilar, om körsträckan är max 15 mil ...

För längre räckvidd krävs så mycket batterier att de inte får rum i bilen, och kostnaden skenar.

Inte ens dubbelt så dyr

Nissan-chefen Carlos Ghosn är mest optimistisk.

– Vi börjar sälja (Golf-klasstora) Leaf nästa år. Den ska inte ens bli dubbelt så dyr som motsvarande bil med bensinmotor, säger han.

Toyota däremot, världsledande på el-hybrider med ikonen Prius som flaggskepp, nöjer sig med att börja sälja en ladd-hybridversion av Prius nästa år. Den går inte ens två mil på elmotorn, sen är batterierna slut.

Följ ämnen i artikeln