Bilmässan – ett eldorado
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-22
I Tokyo visas fantasier konsumenterna vill ha
Tokyo. På bilsalongen i Tokyo drivs nästan alla bilar med el.
Inte för att fordonen går att köpa – utan för att tillverkarna visar det vi vill se.
Bilsalongen i Tokyo är mindre än någonsin. Den ekonomiska krisen gör att alla utländska tillverkare har hoppat av och de japanska är återhållsamma.
Mazda visar inte en enda ny bil, men snåla motorer – som kommer 2013.
Fria fantasier
Och Mazda speglar den trista verkligheten, nya modeller dröjer och el-bilarna liknar fria fantasier.
I debatten framställs ofta den långsamma elbils-
utvecklingen som en sammansvärjning – men sanningen är att batterierna fortfarande är för dåliga, och framför allt för dyra.
Elbilar kommer att vara runt tre gånger så dyra som vanliga bilar, om körsträckan är max 15 mil ...
För längre räckvidd krävs så mycket batterier att de inte får rum i bilen, och kostnaden skenar.
Inte ens dubbelt så dyr
Nissan-chefen Carlos Ghosn är mest optimistisk.
– Vi börjar sälja (Golf-klasstora) Leaf nästa år. Den ska inte ens bli dubbelt så dyr som motsvarande bil med bensinmotor, säger han.
Toyota däremot, världsledande på el-hybrider med ikonen Prius som flaggskepp, nöjer sig med att börja sälja en ladd-hybridversion av Prius nästa år. Den går inte ens två mil på elmotorn, sen är batterierna slut.