Punto - snålis med nytt hjärta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-09-08

Förbrukning 0,45 liter per mil

Ansiktslyfta Fiat Punto har fått en ny dieselmotor.

Punto har varit hos kirurgen.

Det blev nytt fejs och ny inredning.

Samt ett nytt hjärta

Puntos ansiktslyftning inkluderar några nya motorer, ett bättre chassi och modernare inredning samt en modern nos.

Men det är under skalet de viktiga nyheterna återfinns. Den lilla 16-ventilade 1,3-liters-dieseln med insprutning av common rail-typ är också den motor som känns bäst.

Inte minst tack vare snålheten.

Enligt fabriken klarar sig den lilla oljebrännaren på 0,45 liter per mil.

Lättkörd

Vridkraften i dieseln kommer redan strax under 2 000 varv och det gör bilen lättkörd.

Chassit är, precis som tidigare, välbalanserat och förtroendeingivande.

ESP är standard i de dyrare modellerna och finns som tillval ihop med "Eleganza-paketet".

Förarmiljön tycks vid en första anblick oförändrad och ganska plastig.

Men det finns nyheter också. Klimatanläggning med två zoner och ett tillval kallat Connect OBN, som är ett navigationssystem där du tankar hem data mot en avgift vid behov.

Trots de tekniska nymodigheterna känns Punto föråldrad jämfört med konkurrenterna.

Dessutom har Punto, jämfört med 50 andra bilmodeller, sämst andrahandsvärde enligt en undersökning gjord av tidningen Vi bilägare.

Fiat Punto 1,3 Multijet

Stig Hellberg (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln