Varningen: Vänd inte takboxen bak och fram

Minskar förbrukningen för elbilar

Publicerad 2024-04-09

Takbox från Calix som ser ut att vara bakvänd, men är det inte, utan är konstruerad på det sättet. Men många vänder bara på sin vanliga takbox, vilket är direkt farligt enligt experten.

Kombinationen takbox och elbil bidrar allt oftast till kortare räckvidd. Något som kan hjälpa är att montera takboxen bak och fram, men experten varnar:

– Att vända på takboxen kan vara direkt farligt, säger Emma Kostolny, produktchef på Thule.

Ett problem för elbilar är deras känslighet för luftmotstånd, eftersom en elmotor har betydligt högre verkningsgrad än en bensinmotor.

På ren svenska betyder det: räckvidden krymper när en takbox monteras.

Därför sker det att bilister monterar sina takboxar bak och fram. Traditionellt är en takbox spetsig i fronten och klumpig där bak. Vänder man på den kan det ge bättre luftmotstånd, då luften ”rinner” av lättare och ger mindre turbulens. Tänk hur en flygplansvinge ser ut.

När märkesklubben Tesla Club Sweden testade montera takboxen bakvänd fann man att räckvidden på Model 3 blev densamma som att köra med endast takräcken. En korrekt monterad takbox gav däremot 16 procent högre förbrukning.

Takboxar är förstärkta i fronten för att klara en krock.

Men experten varnar: 

– Att vända på takboxen kan vara direkt farligt, den är inte skapad för att bakänden ska gå först, säger Emma Kostolny, produktchef på Thule.

– Om det sker en krock så finns det inte förstärkningar i bakänden, på samma vis som det finns i fronten på takboxen.

Bakbox ger BÄTTRE räckvidd

På senare år har det släppts takboxar ämnade för elbilar, med bättre aerodynamik. Calix har en uppseendeväckande takbox, som ser ut att vara monterad bak och fram.

En annan lösning kan vara att montera förvaringen på dragkroken, så kallad bakbox. Den kan göra det svårare att fickparkera, och beroende på modell kan också sikten bakåt skymas.

Vinsten är däremot att bilens elräckvidd inte försämras. Tvärtom.

– Generellt så får du ingen påverkan, det finns till och med tester som visar att man kan förlänga sin räckvidd med några procent. Det är helt enkelt för att du fyller ut vakuumet bakom bilen, säger Emma Kostolny på Thule.

När biltidningen Teknikens Värld testade Thules bakbox mätte man upp 4 procent lägre förbrukning när den var monterad än när bilen kördes utan box. Däremot är det viktigt att boxen, oavsett märke, sitter rätt, säger Linus Pröjtz, reporter på tidningen.

– Vi testade att montera en box för lågt med flit och då ökade förbrukningen markant. Samma sak gäller om den sticker ut på sidorna. Men har du en box som passar bakom bilen så såg vi att förbrukningen minskande.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

ELBUTIK

Zaptec Go Laddstationens Frontlucka

595 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 088 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 725 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

ELGIGANTEN

Amina Charging Station

4 399 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 600 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln