Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Varför sotar min EGR-ventil?

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-20

Jag har en Saab 9-3 Sport 1,9Tdi, 2008 års modell som gått 4 800 mil. Jag köpte den ny i september 2007. Nu har en varningslampa tänts för motorn och vid en kontroll på min verkstad indikerade deras testutrustning att det var fel på EGR-ventilen.

Felet uppstod när jag kört många korta körningar och motorn inte hann bli varm. Verkstaden släckte lampan för att se om det kom igen – och det gjorde det efter cirka 70 mil. Dock körde jag alltid motorn varm innan jag ställde in bilen under den här tiden. Sen kom problemet tillbaka igen och då hade jag glömt att varmköra…

Nu är frågan – måste jag byta EGR-ventil (skulle kosta drygt 4 000 kronor enligt verkstaden) eller går det att sota den (rengöra)? Jag tycker ju att 4 000 kronor är mycket pengar. Har jag fel körstil, ska jag varva den mer? Jag älskar att köra bil och då gärna på kurviga vägar.

Maggan Hedberg

SVAR: EGR står för Exhaust Gas Recycling. Systemet leder en liten mängd avgaser till motorns insug. På så sätt minskar förbränningstemperaturen och därmed utsläppen av kväveoxider (NOx). Därför har EGR-ventilen en benägenhet att sota igen om man mest kör korta sträckor. Ventilen kan även gå sönder, men eftersom din bil är relativt ny tror jag att det räcker med en sotning.

Bosse

Följ ämnen i artikeln