Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Försäljningen av nya dieselbilar rasar

Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2018-03-01

Dieselbilarna fortsätter att tappa i intresse.
På ett år har försäljningen av nyproducerade dieselbilar rasat med 19,7 procent.
– Det var förväntat. Det råder en stor osäkerhet med att köpa dieselbil, säger Mattias Bergman, vd på Bilsweden.

På ett år har registreringen av nya dieselbilar rasat med hela 19,7 procent, visar ny statistik från Bilsweden.

– Dieselbilarna fortsätter att minska, säger Mattias Bergman, vd på Bilsweden.

”Väldigt negativt fokus”

Försäljningen av nyregistrerade dieselbilar har gått ner sedan 2012.

– Det är dels drivet av att det kommer bra bensinmotorer som tagit marknaden för småbilar och sen har det kommit ett bredare produktprogram med laddhybrider och elbilar, säger Mattias Bergman.

Och det här är bara början. Enligt honom kommer dieselbilarna fortsätta tappa marknadsandelar till fördel för supermiljöbilar.

Dieselbilar fortsätter att sjunka i antalet registrerade personbilar.

Att raset snabbas på beror även till viss del på den aktuella debatten kring dieselbilar. Senast i veckan blev det möjligt för tyska städer att införa dieselförbud och Sveriges regering är på gång med sitt förslag till miljözoner.

– Vi har ett väldigt negativt fokus och en onyanserad debatt kring diesel. Det råder en stor osäkerhet kring att köpa diesel, både kopplat till eventuella miljözoner som ska införas i Sverige men också att många inte vet hur nya regler på diesel kommer att slå. Man har dragit alla dieslar över en kam oavsett hur ren motorn är eller hur stor del biodiesel som använts, moderna dieselmotorer är avsevärt renare än äldre.

”Biodiesel är lösningen”

Transportstyrelsen och Trafikverket gick ut i veckan med nyheten att Sveriges utsläpp minskar för långsamt, mycket tackvare gamla bensin- och dieselbilar. Myndigheterna uppmanades dessutom bilägarna att skrota sina gamla vrålåk tillfördel för ett nyare bilinköp.

Berman kräver lite fler nyanser än så i debatten.

– Om Sverige ska nå sitt mål om att minska fossilanvändandet till 2030 så handlar det mycket om att biodiesel är lösningen. Man kan inte döma ut diesel som drivmedel. Och vi kommer få se mer och mer diesel i kombination med elmotorer. Biltillverkare gör stora investeringar i elektrifieringen vilket gör att många attraktiva modeller kommer ut på marknaden.

I dag finns det i huvudsak bensinhybrider.

”Tredje bästa februari”

Registreringen av nya personbilar totalt sett minskade dock bara med 1,9 procent i februari.

– Även om det var en nedgång så var februari en mycket bra bilmånad, den tredje bästa februari någonsin för nya bilar, säger Mattias Bergman, vd för Bilsweden.

Enligt deras prognos kommer den totala bilförsäljningen av nya bilar gå ner med fem procent i år.

– Det är fortfarande en bra konjunktur men det finns en osäkerhet kring hur nya skatteregler och bonus malus kommer att slå.

Trots införandet av en bonus för bilar med låga utsläpp, bonus-malus-systemet, börjar gälla först den 1 juli säljs supermiljöbilar som aldrig förr. I februari ökade försäljningen med 58 procent jämfört med februari förra året. Av totalen stod 6,6 procent av de totala nybilsregisteringarna av supermiljöbilar.

Dieselbilarna är trots den saftiga nedgången stark på 43,8 procent.

Följ ämnen i artikeln