Ny lag gör trafiken farligare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-07

Vägverket vill ta bort dina dubbar

Vägverkets första kampanj på många år förvånar mig.

För den vill göra trafiken farligare!

Jo, så är det. Vägverket vill i sin stora höstkampanj få oss att välja bort de säkra dubbdäcken.

Och i Stockholm vill politikerna förbjuda dubben helt. Först på vissa gator, sen helst ett totalförbud inom tullarna. Andra kommuner ute i landet är inne på samma linje.

Motiven för ett förbud är vilseledande och delvis direkt osanna. Och för att få trovärdighet har Stockholms stad och Vägverket kidnappat mina gamla kolleger på biltidningen Teknikens Värld.

Tidningen gjorde ett val i sitt senaste vinterdäcktest som jag tycker är problematiskt. Vi gör alltid val, prioriteringar och värderingar när vi testar, val som påverkar det till synes vetenskapligt riktiga och oantastliga resultatet. Teknikens Världs val var att inte testa på blankis, det farligaste underlaget av alla. Argumentet är att det ju ”alltid körts dubbdäck på isen, så att den är uppruggad och ger bättre grepp för däcken utan dubb.”

Men resonemanget stämmer inte. Inte i dag. Och än mindre i morgon när dubbdäcken kampanjats och lagstiftats bort.

Men framförallt inte i dag, för när blixthalkan slår till är det inte säkert att isen hinner ruggas upp av några dubbdäck. Blixthalkan är lika farlig, och lika svår att upptäcka i Skåne som på Hornsgatan. Man kan inte, som Lena Erixon, generaldirektör på Vägverket, och Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd i Stockholms stad säga att man måste ”anpassa körningen”. För ingen planerar för en olycka. Olyckorna kommer alltid som en överraskning. Det är därför vi har lag om bältesanvändning.

Om man kunde planera för olyckorna behöver man ju bara bältet de dagar man tror att man ska krocka. Blixthalkan är förrädisk. Därför testar vi på Aftonbladet även på blank, slät is. Ett underlag där bara den med dubbdäck har en rimlig chans att få stopp på bilen i tid. I tid före krocken med bilen framför i kön. Eller i tid före övergångsstället där fotgängare tror att de är odödliga.

Ulla Hamiltons dubbförbud kan hjälpa till att få ner partikelhalten under den viktgräns som EU satt upp. Men det verkliga hälsoproblemet, som är orsaken till EUs nya gränsvärden, kommer hon inte åt. För det kommer att visa sig att dubbförbudet inte har mer än marginell effekt när det gått ett par dubbfria vintrar. Partiklarna kommer från så mycket annat än bara dubbarna, men dubbarna är lättast - och framförallt billigast - att göra något åt.

Men då är dubbförbudet redan en realitet, till gagn enbart för kommunerna och för Vägverket som får lägre kostnader för vägunderhållet. Vad landstingen anser om saken, när kostnaderna för olyckorna ökar lär vi få höra mer om. Pisksnärtskadorna kommer att öka, de är redan i dag en av de allra dyraste personskadorna, och fler lär bli påkörda på övergånsställen.

Kan vi ställa Ulla Hamilton och Lena Erixon till svars då?

Följ ämnen i artikeln