Verkstaden ger mer ångest än läkaren
Publicerad 2015-01-26
Undersökning avslöjar: Så illa tycker vi om bilverkstaden
Bilservice, fuskande verkstäder och höga räkningar.
Många svenska bilägare drabbas av verkstadsfusk, avslöjade Motormännen i höstas.
Nu visar en undersökning att bilverkstaden ger svensken mer ångest än vad ett läkarbesök gör.
När Motormännen och TV4-programmet Kalla fakta i oktober granskade bilverkstäder avslöjades ett omfattande fusk på verkstäder i och runt Stockholm. Då var det stationer som uppgav att de hade utfört saker som de i själva verket inte gjort och samtidigt missat verkliga fel.
– Hela sju av åtta verkstäder fick underkänt, av flera olika anledningar, sa Carl-Erik Stjernvall, en av Motormännens tekniker som deltog i granskningen, då.
Bara tandläkaren är värre
Nu visar en undersökning utförd av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa att var femte svensk har verkstadsångest. Det är fler än de som får ångest av att såväl besöka läkare och att deklarera som att lämna in datorn på lagning. Bara ett tandläkarbesök ger mer ångest, enligt undersökningen.
— Närmare 30 procent av de svarande säger att lämna in bilen på verkstaden ger ångest för att det är ett avbrott i vardagen och tar mycket tid. säger Jonas Frid på Trygg-Hansa som nu lanserar tjänsten ’Hämtservice’ för att ge sina kunder lite mindre ångest.
– Ytterligare drygt 20 procent menar att ångesten beror på att de måste hitta nya lösningar för att ta sig till jobb eller skola och här kan vi hjälpa till att erbjuda hyrbil.
Servicen innebär att försäkringsbolaget hjälper till att hämta och lämna bilen i samband med ett verkstadsbesök för en skada som täcks av försäkringen, förutom glasskador.