Stora batteriproblem sinkar Tesla Model 3

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2018-01-26

Teslas problem på batterifabriken i Nevada är större än tidigare känt, hävdar anställda.
Nu kan produktionen av Tesla Model 3 sinkas ytterligare.

Över 400 000 personer har betalat 1 000 dollar för att reservera en Tesla Model 3, företagets första masstillverkade elbil. Men det går minst sagt trögt för Tesla att leverera bilarna.

Redan i november ifjol fick man dra ner på tillverkningstakten på grund av ”flaskhalsar” i produktionen, inte minst i företagets batterifabrik Gigafactory i Sparks, Nevada.

Batteritillverkning för hand

Vd:n Elon Musk lovade då att man arbetade för att komma till rätta med problemen för att få ut Model 3 till kunderna.

Men nu visar det sig att svårigheterna kanske är större än företaget velat erkänna.

Nuvarande och tidigare anställda uppger för CNBC att företaget fram till mitten av december var tvungna att delvis tillverka batterierna till Model 3 för hand, och att man lånade in anställda från partnern Panasonic för att hjälpa till.

De anonyma källorna hävdar att Tesla inte är i närheten av att kunna masstillverka batterierna. Visserligen har man börjat skala ner den manuella hopsättningen, men den automatiserade produktionen kan fortfarande inte gå för fullt, enligt en Teslaingenjör.

”Kan fatta eld”

Flera av kvalitetskontrollanterna ska dessutom vara relativt oerfarna, vilket kan skapa både kvalitets- och säkerhetsproblem, enligt källor till CNBC. I värsta fall skulle batterierna kunna fatta eld.

Det tillbakavisas dock kraftigt av Tesla. En talesperson skriver i ett mail till CNBC att ”påståendet att Tesla någonsin skulle leverera en bil med farliga batterier är helt felaktigt, motsäger alla bevis och är frikopplat från verkligheten”.

Elon Musk lovade förra året att leverera 1 600 Model 3 under tredje kvartalet 2017. Utfallet: 220 leveranser. I augusti sa han att Tesla skulle tillverka mer än 5 000 bilar i veckan vid slutet av 2017, något som senare sänktes till 2 500 premium Model 3 i veckan vid slutet av mars i år.

Under 2017 levererade Tesla färre än 2 000 Model 3, enligt CNBC, samtliga dyrare långdistansmodeller. Inga basmodeller hade skickats iväg vid miten av januari.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

PROSHOP

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 538 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 630 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

LADDSTOPPET

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 987,55 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

4 006 kr

INET

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

699 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 451 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK STOLPFÄSTE 1 LADDBOX EN 920-00010

2 157 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln