Så söker du fel i elsystemet
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-20
Stektermometern - ett hett verktyg
Min gamla risiga Jaguar från 1988 gick inte riktigt piggt på alla cylindrarna. Därför började jag felsökningen med att läsa av datorns felkoder. Det sker genom att man trycker in en knapp till höger om ratten och läser av information från instrumentbrädan (på många Volvobilar kan man göra ungefär samma sak, fast i motorrummet).
Eftersom datorn inte hade märkt av några fel fortsatte jag med att mäta kompressionen i cylindrarna. Jag upptäckte samtidigt att femmans tändstift inte hade samma färg som de andra. Därför byttes stiften och motståndet i tändkablarna mättes. Till sist jämförde jag gnistorna på alla stiften genom att koppla på tändkablarna, tejpa fast stiften på ställen med god jordning och köra runt med startmotorn. Allt verkade vara okej.
Nästa steg blev att låta motorn gå på tomgång samtidigt som jag lyssnade med stetoskopet (det går lika bra med en lång mejsel) på var och en av insprutarna. Femmans insprutare var mycket tystare än de andra. Jag stängde av motorn, kopplade bort kontakterna och mätte insprutarnas motstånd - det var samma på alla cylindrarna.
Då upptäckte jag att kablarna till femmans insprutare var skadade - aha - med lite, lite eltape runt kablarna gick motorn som vanligt.
Bosse Andersson/bildoktorn (bildoktorn@aftonbladet.se)