Kan de nya bilarna rädda Saab och Trollhättan?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-07

Svenska toppjobb tillsätts från Detroit

Saab fortsätter att blöda.

4,4 miljarder kronor i förlust år 2003, 4,5 miljarder 2002 och miljardförluster nästan varje år sedan GM köpte in sig i företaget för drygt tio år sedan.

Förra året blev ett av Saabs sämsta trots rekordförsäljning på 132 000 bilar av vilka 112 000 byggdes i Trollhättan.

20 000 var cabbar från österrikiska Graz.

En del av förlusten kan bero på ren företagsekonomisk sifferstatistik, General Motors lägger vinst och förlust i de länder som passar företaget bäst. Därför kanske Saab betalar onödigt mycket för tyskbyggda motorer och växellådor.

Men att Saab måste sanera sin ekonomi är helt klart och nu är det Detroit som besätter alla viktiga poster i Trollhättan.

Ett svenskt ansikte kvar

Praktiskt taget alla svenskar som satt med i Saabledningen för ett par år sedan har antingen fått sparken eller så har de lämnat företaget ”på egen begäran”. Chefen Peter Augustsson sitter kvar men är numera degraderad till galjonsfigur. Han har mer än en överrock tillsatt av Detroit och har fått lämna från sig alla strategiska beslut om ekonomi och produktion. Numera reser han runt i världen och marknadsför Saab. Han är det svenska ansikte som GM fortfarande vill visa upp för att Saab ska kännas svenskt nu när allt mer av utveckling och tillverkning flyttar ut från Trollhättan.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln