Män bakom de flesta dödsolyckor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-27

”Om alla körde som en kvinna skulle vi ha halverat antalet olyckor för flera år sedan”

Män är en säkerhetsrisk i trafiken.

I 15 av 16 olyckor där en fotgängare avlidit, satt det en man bakom ratten.

Det visar en ny rapport från försäkringsbolaget If.

– Män förorsakar svårare skador och dödsolyckor. Vi ser att män håller högre hastighet än kvinnorna när de kör på en fotgängare. Män är större risktagare, säger Irene Isaksson-Hellman, forskningschef för trafiksäkerhet på If, till Aftonbladet.

Bilden av de manliga bilförarnas beteende i trafiken bekräftas av NTF.

– Kvinnor är bättre på trafiksäkerhet i alla avseenden. De följer hastighetsgränser, är med om färre olyckor och är i alla åldrar bättre på att använda bilbälte och de är nyktra när de kör. Kvinnorna leder, helt enkelt, säger Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef vid NTF.

Finns det något som männen är bättre på?

– Männen är bättre på att manövrera bilen. De är bra på att fickparkera och hålla ordning på bilens hörn, visar studier. Men det ser inte jag som ett trafiksäkerhetsproblem.

Ömsesidig respekt

Sammanlagt gäller försäkringsbolagets analys 464 olyckor med påkörda fotgängare.

60 procent av de påkörda var kvinnor, något som troligtvis beror på att fler kvinnor än män är gångtrafikanter. Det var dock fler påkörda män som avled.

Vanligast är att olyckan inträffar vid ett övergångsställe.

– Både som fotgängare och bilist ska man vara uppmärksam. Det handlar om ömsesidig respekt i trafiken, säger Irene Isaksson-Hellman.

Inte nedärvt

Enligt Nils Petter Gregersen kan orsaken till männens riskbeteende i trafiken vara att de överskattar sin förmåga bakom ratten.

– Män upplever kanske att de kan hantera bilen i kritiska situationer och då kör man som om man kan det. Men det är ingen nedärvd egenskap att hantera bilen bättre i kritiska situationer, utan det måste man lära sig.

Följ ämnen i artikeln