Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Fiat + Ford =sant

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-11-07

Robert Collin: Mycket spännande.

Fiat och Ford ska göra trendriktiga småbilar - tillsammans.

Beskedet kom under måndagen.

- En total skräll, säger Aftonbladets bilreporter Robert Collin.

Världsledande småbilstillverkaren Fiat brottas sedan flera år med stora ekonomiska problem.

Samtidigt ser framtiden för deras bränslesnåla småbilar ljus ut, framförallt efter senaste tidens chockhöjda oljepriser.

Det är detta som har lockat Ford, som hittills inte haft några småbilsframgångar.

Förhoppningarna på samarbetet, som kommer att pågå till 2007-2008, är därför stora, skriver tillverkarna i ett gemensamt pressmeddelande på måndagen.

Utvecklar två nya modeller

Slutmålet är en ny Fiat 500 och en ersättare till dagens Ford Ka, i en sammanlagd upplaga på 240 000 bilar.

Båda tillverkarna kommer att få väsentligt minskade utvecklingskostnader jämfört med om de skulle ta fram modellerna var för sig. Men likheterna mellan bilarna kommer bara att gälla tekniken. Det visuella ska bara ta fasta på det typiska för respektive märke.

Aftonbladets bilreporter Robert Collin kallar nyheten om samarbetet för sensation.

- Det är en total skräll. Framförallt eftersom Fiat var delägt av amerikanska General Motors, Fords värsta konkurrent, för bara ett halvår sedan, säger han.

GM pumpade in miljardbelopp i den italienska småbilsexperten, med löfte om säkra företagets ekonomiska överlevnad. Men GM:s ekonomi räckte till slut inte för dem båda.

- Det blev som om en blind skulle leda en blind, så GM köpte sig fria, säger Robert Collin, som gärna ser att samarbetet med Ford utvidgas.

Öppning för samarbete med Volvo

Kanske så långt att det får konsekvenser även för Fords svenska partner Volvo. Fiat samarbetade med Volvos värsta konkurrent, Saab, under många år, vilket ledde fram till saab 9000-modellen bland annat.

- Tänk om Fiat kan ge Volvo en första framgångsrik småbilsmodell. Volvo visade ju en liten konceptbil för två år sedan, 3CC:an, som man inte har någon teknisk bas för. Tänk om Fiat kan ge dem det. Det vore klart spännande, säger han.

Karin Henriksson

Följ ämnen i artikeln