Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Förslaget: Pengar för att skrota dieselbilar

Publicerad 2015-11-24

En skrotningspremie helt riktad mot dieselbilar.
Det är på tapeten i Storbritannien.

– En utskrotning av dieslar skulle kunna ge en genväg till bättre luftkvalitet, säger Huw Irranca-Davis, till Daily Express.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Den pågående skandalen med felaktigt angivna kväveoxider som VW-koncernen är inblandad i har verkligen fört upp diesel på världens dagordning.

Detta eftersom utsläppen är mångdubbelt högre än vad som angivits. Och nu kommer.

Bästa alternativet

I Storbritannien har det nu lagts fram en utredning som förordar en skrotningspremie riktad rakt mot dieselbilar.

Den parlamentariska utredningen anser att en mer fokuserad utskrotning skulle vara det bästa svaret på den försämrade luftkvaliteten som många större brittiska städer dras med.

– Tiotusentals förtida dödsfall orsakas varje år av otillåtna nivåer av luftföroreningar på våra vägar. Trots att vi får mer och mer bevis för vilken skada dieselavgaserna gör för hälsan fokuserar årets skatteändringar enbart på koldioxidutsläpp. Det är ett missat tillfälle att också rabattera bilar som släpper ut mindre kväveoxider, säger Huw Irranca-Davis, ordförande för kommittén bakom utredningen, till tidningen Daily Express.

Dieselförbuden sprider sig

Utredningen och förslaget har rört upp blandade känslor i landet, eftersom en skrotningspremie gör att ”ansvaret” faller på enskilda bilägare. Bland annat så lyfter RAC, Royal Automotive Club, fram att yrkestrafiken är en av de stora bovarna när det gäller utsläpp.

I Paris togs det tidigare i år ett beslut att förbjuda äldre dieseldrivna bussar och lastbilar – och till sommaren kommer äldre bilar som drivs att diesel banlysas från Paris gator och ringleder.

I Oslo har man klubbat igenom ett förbud som gör det möjligt för staden att införa dieselförbud dagar med hög luftförorening.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln