S40 - en säker succé från Volvo
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-27
Robert Collin provkör 220 hästar körglädje
Nya Volvo S40 har de grundtrygga köregenskaper vi vant oss vid hos Volvo.
Styrningen är exaktare än någonsin vilket ger mer körglädje, älgtestet klaras av utan några problem och kvalitetskänslan inne i bilen slår allt Volvo byggt tidigare.
Toppmodellen med 220-hästarsmotor kallas T5 och det var den Aftonbladet fick möjlighet att testa i går kväll i södra Spanien.
Priset börjar kring 270 000 kronor och är långt från de basmodeller av S40 som börjar säljas först nästa år till priser under 200 000 kronor.
Storbilskänsla
Testkörningen började i Malaga med älgtestet, fortsatte motorvägen ner mot Estepona på den ruggigt krokiga landsvägen upp mot bergstaden Ronda.
På motorvägen är det närpå storbilskänsla, i varje fall fram. I baksätet stöter och studsar det en del vid hård körning på dålig asfalt.
Räkna med att modellerna med svagare motorer är mer komfortabla.
Men även vid riktigt hög hastighet är körningen harmonisk, bilen ligger stadigt på vägen och påverkas knappt av yttre omständigheter.
När vi svänger av mot Ronda börjar det regna.
Bilen känns nära på neutral i kurvorna, styrningen är mycket exakt och framhjulen talar hela tiden till föraren.
När det går för fort griper antisladdsystemet in nästan omärkligt för att få bilen i rätt riktning.
Älgtestet är heller inget problem.
Det blev stort rabalder kring nya Volvons styregenskaper när delar av Årets bil-jury fick en förhandsprovkörning nyligen.
Bilens servopump klarade inte av att ge tillräcklig styrassistans vid älgtestet, undanmanöverprovet som blev världsberömt när lilla Mercedes A-klass välte för sex år sedan.
Omprogramerad
Men medan Mercedes totalt felkonstruerat chassit i A-klass och tvingades att stoppa produktionen i flera månader för att bygga om bilen från grunden (kostnaden beräknades till över 4 miljarder kronor) räckte det för Volvo att programmera om mjukvaran till den elektrohydrauliska styrservon.
När Aftonbladet körde älgtestet i går kväll i södra Spanien fungerade servostyrningen utan problem. 70 kilometer i timmen genom undanmanövern utan att riva en enda kon är mer än godkänt.
Närmar sig tyskarna
Men den lövtunna mittkonsolen som Volvos formgivare än så stolta över är ett vasst och brutalt stöd för höger ben.
Interiört är S40 det bästa Volvo konstruerat.
Kvalitetskänslan närmar sig de bästa tyskarna.
Men flirten med det vackra folket som ska köpa bilen har avigsidor också.
Stora högtalare i dörrarna tar plats från praktiska dörrfack, bakluckeöppningen är löjligt trång och insteget bak kunde var större.
Fakta om Volvo S40 T5 (220 hk)
Robert Collin