Collin: Svenska vägar är en skam – politikerna sviker glesbygden
Publicerad 2018-11-06
Aftonbladets bilexpert Robert Collin om de usla vägarna i Sverige.
– Trafikverket petar näsan, när tiden inte utnyttjas till att sätta upp nya fartkameror eller sänka hastigheten.
Kör på mötesseparerade vägar” manar NTF, Motormännen och Trafikverket. Jo, gärna. Om det är motorväg. Och om jag har bråttom.
Nyss tog semestern slut. Och snart börjar vintern. Då börjar eländet igen: Varför kan folk inte köra bil!
Jag körde alla typer av vägar i somras. Och försökte samsas med alla typer av bilister. Många borde få skjuts tillbaka till trafikskolan och ta ett par lektioner till. Inte minst i hyfs och fason.
Och hur går det med Tomas Eneroths storsatsning på vägunderhållet?
En sväng på drygt 200 mil på E18, E45 och E4 och en del riks- och länsvägar i juli gav knappast mersmak. Hur är det ens möjligt att kvaliteten på bilister och vägar blivit så mycket sämre på 30 år?
Alla bilar har fått bättre köregenskaper, de flesta har luftkonditionering, ingen människa röker numera och alla bilar säljs fortfarande med blinkers. Ändå så illa. (Man kan ju tycka att åtminstone de som vill stajla med ”vandrande” blinkers borde använda dem.)
Och vad är det för fel på Rimbo? En ung mamma med barnvagn går på trottoaren i min körriktning. Så plötsligt vrider hon barnvagnen 90 grader börjar korsa genomfarten.
Med barnvagnen som murbräcka. Jag tvärnitar. Rena turen för ungen, som ju inte rår för att han formar sin trafikmoral i Rimbo, att det inte hunnit slå om till vinter.
Sen E18 mot Värmland. Nu kör stockholmarna på parad i vänsterfilen. Inte ens i infartstrafiken till Stockholm är det ok att parkera i vänsterfilen. Kör i höger fil. Kör om i vänster. Är det så svårt?
En liten försiktig dutt med helljuset besvaras omedelbart med ett finger eller en inbromsning. Men va fan: Skulle det inte vara bättre om du flyttade på dig?
Ännu värre blir det när motorvägen smalnar av till trefältsväg. När det varnas för 400 meter ligger fortfarande alla kvar till vänster. Utan att köra om. Samtidigt svänger bilen som alla skulle köra om ut mot vänster och hindrar omkörning.
Så fort det breddas till två filer svänger alla ut i vänster fil igen. Utan att hinna köra om den förment långsammare bilen längre fram.
Jobbigt på barmark, ännu jobbigare med platskrävande snövallar och halka (=dålig vinterväghållning).
Köerna är extremlånga eftersom det inte går att köra om.
Riksväg 45, eller E45 som den heter numera, är en skam för Sverige. Och för Europa som oförskyllt dragits in i eländet i och med namnbytet och uppgraderingen (?) för ett par år sedan. När planerna på ett Europavägnät drogs upp för 70 år sedan anade väl ingen att kostigar från vikingatiden skulle få vara med.
Köerna är extremlånga eftersom det inte går att köra om. Det är bara att rätta in sig i ledet. Men är det meningen att skapa en sådan frustration i trafiken? Tomas Eneroth: Gör något! Säg något. Se till att köpa in ett par meter vägbredd till så man slipper skämmas. Och sitta på helspänn om det trots allt kommer en stockholmshipster på omkörning i en skymd kurva.
Världsrekordet i usel Europaväg innehas av sträckan norr om Orsa, genom Finnskogarna. Andraplatsen passeras med risk för livet runt Ytter- och Överhogdal i Härjedalen.
Det skulle vara bättre att stänga av vägen och vänta på vägmaskinerna. Nu fick jag hålla till godo med ett par mil ny asfalt vid Rottneros i Värmland som tecken på Trafikverkets godhet.
6,5 meter bred väg. Ibland ännu smalare. En långtradare är 255 cm. En bred husvagn 250. 505 cm tillsammans utan marginal mellan bilarna. Och utan ytterspeglarna inräknade. Det blir det en vingelmån på en meter. Sen ett bråddjupt dike och sen stora furor och ännu tyngre flyttblock på andra sidan diket.
Istiden la ut stenarna. Norska vikingar och svedjefinnar anlade vägen. Trafikverket petar näsan, när tiden inte utnyttjas till att sätta upp nya fartkameror eller sänka hastigheten. Eller tänka ut andra dumheter (farthindren i Strömsund tar så mycket plats att refugernas vassa kantstenar är sönderkörda var enda en).
Nollvisionen betyder absolut noll i Sveriges inland. ”Vi ska satsa på glesbygden”, sa politikerna inför valet. Noll sanning.
Jag genar länsväg 331 ner mot E4 vid Sundsvall. Lika smal som E45, Med lika tvära och djupa diken. Men mindre trafikerad. Även om långtradarna blir allt fler. Timmerbilarna håller ut bra när vi möts, men balterna behåller oftast ett betryggande avstånd till diket, och utan att släppa på gasen (fast på vintern är det balterna, inte timmerbilarna som ligger i diket).
E4, Sveriges pulsåder. Och inte ens motorväg hela sträckan norr ut till Sundsvall. 3-fältsvägar både i Skåne och längs Norrlandskusten. En lång sträcka vid Gnarp har inte ens mitträcke. Chanstagarna kör Audi och BMW, ligger tre meter bakom mig tills omkörningstillfälle med minsta möjliga marginal yppar sig.
Många av de här bilisterna är oskickliga förare. Tanklösa. Ofokuserade på bilkörningen.
När vi drog ner på resurserna för att släcka skogsbränder, och det fräckt nog ändå började brinna, frågade vi EU om hjälp. Det funkade. Och Nato verkar inte främmande att rädda oss från ryssen, eftersom vi inte har råd med ett eget försvar.
Så snälla Eneroth, kan du inte fråga en gång till? Om dina egna pengar inte räcker. Och om du fortfarande är ansvarig för vägarna. EU kanske vill fixa våra vägar också, så att deras medborgare kan ta sig fram genom Sverige? Och njuta av semestern i stället för att sitta livrädda i bilen.
Sverige ställer ju alltid upp när fårbönderna och olivodlarna i södra Spaniens glesbygd känner sig kränkta om de inte får en fin motorväg genom odlingarna. Eneroth (eller din ersättare), gör ett försök!