Nya Volvo XC90 T8 – 400 hk & 0,25 l/mil
Uppdaterad 2015-05-11 | Publicerad 2014-12-11
Introduktionen av Volvos framtidshopp närmar sig.
Nu avslöjas detaljerna om den dyraste Volvon någonsin.
Här är hybriden XC90 T8 Twin Engine.
Snart börjar leveranserna av de första 1 927 First Edition-bilarna som både kung Carl Gustaf, Daniel Ek och Zlatan köpt – men de missar den riktiga värstingmodellen som dröjer ytterligare några månader.
XC90 T8 Twin Engine blir inte bara den dyraste Volvon med ett pris på nästan en miljon kronor för toppmodellen – det blir också den mest avancerade såväl tekniskt som drivlinemässigt.
40 km på ren el
En fyrcylindrig turbomotor på 318 hästkrafter och 400 newtonmeter driver framhjulen och en elmotor med 82 hästkrafter och 240 newtonmeter driver bakhjulen. Ett litiumjon-batteri ger möjlighet att köra upp till 40 kilometer på ren el i ”pure electric”-läge.
I det automatiska hybridläget stöttar batteriet och elmotorn den bensindrivna turbomotorn och ger, enligt Volvo, en bränsleförbrukning på 0,25 liter per mil och koldioxidutsläpp på 59 gram per kilometer vid blandad körning.
Sportbilssnabb acceleration
Maximal kombinerad effekt är 400 hästkrafter vilket gör att XC90 T8 accelererar från 0-100 km/h på 5,9 sekunder.
– XC90 T8 är tre bilar i en: elbil, bränslesnål hybridbil och kraftfull prestandabil, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.
– Drive-E motorerna erbjuder redan hög prestanda jämfört med konkurrenterna. Med T8:an tar vi ytterligare ett steg mot en ledande position.
Från 498 000 kronor
Förutom T8 Twin Engine kommer XC90 till en början erbjudas med dieselmotorn D5 på 225 hästkrafter och bensindrivna T6 med 300 hästar. Prislappen börjar på 554 000 kronor för dieselvarianten, 576 000 kronor för T6-motorn och 726 000 kronor för T8 Twin Engine.
Senare kommer också en bensindriven T5 med 225 hästkrafter och en framhjulsdriven D4-motor med instegspris på 498 000 kronor.