Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Remmar - en dyr drift

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-22

Hej igen. Den här gången ska vi titta lite närmare på motorns alla remmar som driver generator, ac-pump, servopump, vattenpump och kamaxlar.

På äldre bilar drivs generatorn och vattenpumpen ofta av en V-formad rem som måste spännas manuellt. Nackdelen är att remmen lätt börjar slira och skrika samt måste justeras då och då. Men det uppvägs av att den både är billig samt lätt att byta.

Så gott som alla moderna bilar är i stället utrustade med en multiribbrem som har många små V-spår. Förutom att dessa remmar ofta både driver generator, ac-pump, servopump och vattenpump så har de en automatisk spännrulle samt ibland även ett extra styrhjul.

Trångt runt motorn

Fördelen med ett sådant system är att det går tyst och sköter sig självt. Nackdelarna upptäcker man inte förrän remmen ska bytas. Ty i ett modernt (läs trångt) motorrum är det i bland ett helt dagsverke att gräva sig fram till remmen. Den som mekar själv kan kanske stå ut med detta. Men den som både ska betala för arbetet samt remmen, spännrullen och ett extra styrhjul får ofta ta fram den stora plånboken.

Ännu dyrare blir det när kamaxelremmen ska bytas. Förutom att det kräver en ännu djupare operation samt byte av ytterligare några spännrullar, styrhjul och ibland även vattenpumpen så måste motorn ofta lossas från sina fästen och hängas upp i en ställning. Extra dyrt blir det också om du har en dieselbil där även drivremmen till insprutningspumpen måste bytas.

Byt alla samtidigt

För att hålla servicekostnaderna på en rimlig nivå försöker verkstäderna därför byta alla remmarna vid ett och samma tillfälle. Nackdelen är att kunden kan får punga ut med upp till 15 000-20 000 kronor var 15 000:e mil. Visst är det dyrt. Men i längden blir det betydligt dyrare om du snålar och inte byter alla remmar, spännrullar, styrhjul och vattenpumpen samtidigt. Och skulle kamremmen gå av eller kugga över så möts kolvar och ventiler ofta i en dödskyss vars slutnota lätt hamnar upp mot 30 000, 40 000 eller 50 000 kr.

Tumregler för bilens remmar

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln