Hemliga hjulklappar på väg genom Sverige

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-04

Nya bilar är redo för testkörning i Lappland

GÖTEBORG

I går morse invaderades Sverige av tyska, kamouflerade fordon fyllda med hemlig datautrustning.

Men det var inte armén utan bilindustrin som körde av färjan Stena Germanica i Göteborg, och målet är snö och kyla i Lappland.

Årets vintertestsäsong har börjat.

Sedan mer än tjugo år testar världens biltillverkare sina kommande modeller i Lappland. En period i mitten av 1990-talet trodde man att testerna skulle kunna ersättas av datorsimuleringar, men nu växer i stället testverksamheten så det knakar.

Tyska elektroniktillverkaren Bosch, som hör till pionjärerna i Arjeplog, håller just på att bygga en ny jätteanläggning och flera biltillverkare hakar på och bygger ut.

Testerna sysselsätter flera tusen personer. Både direkt med testerna och indirekt inom servicenäringarna som hotell och restauranger.

Centrum för vintertesterna är orterna Arjeplog, Arvidsjaur och Slagnäs.

I Slagnäs har Volkswagen tagit över hotellet och ortsbefolkningen ser till att objudna gäster inte visar för stort intresse. Bilspionerna har det inte lätt.

Flera hemliga anläggningar

I Arvidsjaur blandar sig exotiska supersportbilar och andra framtidsmodeller med bybornas gamla Volvo 240 och Saab 900. Ingen lyfter på ögonbrynen när en maskerad Ferrari stannar utanför Konsum.

Arjeplog sju mil åt nordväst hyser ett tiotal hemliga biltestanläggningar som skyddas med höga stängsel och övervakningskameror.

De allra hemligaste prototyperna, de som ingen bilspion lyckats fotografera ännu, transporteras till Lappland på täckta lastbilar.

Kommer efter nyår

Tillverkarna vill helst testa på avspärrade områden. Men de lockande sjöisarna, som ju omfattas av den svenska allemansrätten, är ett problem för tyskarna som är vana att kunna låsa om sig. Lösningen är landbanor med höga stängsel - dyrt, men effektivt.

De trettiotal testbilar som kör norr ut genom landet just nu hör till de allra första denna säsong. Den stora gruppen kör inte igång förrän efter nyår.

I mars är allt över. Isarna smälter och biltestarna försvinner med snön.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln