Studie visar: Tre mils räckvidd räcker långt

Uppdaterad 2016-09-28 | Publicerad 2016-09-27

Glöm tanken om jättebatterier.
Har bilen kräm för tre mil, täcker det 75 procent av resebehovet – det framgår av en ny undersökning VW gjort.

– Det överträffar andra siffror som nämnts i debatten. Det går uppenbarligen att elektrifiera en stor del av biltrafiken med laddhybrider, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Räckviddsångest är något som länge hämmat elbilsutvecklingen. Rädslan för att få batteritorsk övertrumfar rationellt tänkande och har i debatten blivit en av hindren som elbilar måste överkomma. De ”måste” ha en minst lika bra aktionsradie som en konventionell bil för att anses kunna konkurrera. Eller?

I ett pressmeddelande avslöjar Volkswagen att tre mil räcker långt.

Det är i en undersökning med laddhybridförare som VW kommit fram till att deras Passat- och Golf GTE körs till 75 procent på ren el.

– Att en så stor del av körningen sker på el både överraskar och glädjer. Det överträffar andra siffror som nämnts i debatten. Det går uppenbarligen att elektrifiera en stor del av biltrafiken med laddhybrider, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Laddstolpar inte ”livsviktigt”

Av de svarande angav 98 procent att de körde i bilens el-läge, nästan hälften av förarna laddade enbart hemmavid och ytterligare drygt 30 procent skrev att det till övervägande del utförde laddningen hemma. Och just detta visar enligt Sten Forsberg att massvis med laddstolpar inte är ett krav för att elbilar och laddhybrider ska vara ett fungerande alternativ.  

– Den höga andelen hemmaladdning visar att en långtgående elektrifiering av biltrafiken inte kräver ett rikstäckande nät av snabbladdningsstationer. En snabb ökning av andelen laddhybrider räcker långt.

Bra alternativ även utanför storstäderna

Elbilar och hybrider har många gånger beskrivits som ett storstadsfenomen – bilar som helt enkelt inte fungerar i glesbygden i vårt avlånga land. Det synsättet vill dock VW ge ett nytt perspektiv på och anger att i deras undersökning är de svarande jämt fördelat mellan storstad och landsbygd. Och visst kör de med kortare avstånd en större del på ren el – dock så framgick det att andelen eldrift låg på 67 procent hos de som kör 25-50 mil i veckan.

– Elbilens miljöfördelar måste kombineras med räckvidden hos en konventionell bil. Att andelen elkörning är hög även bland dem som kör mer än 25 mil i veckan visar att laddhybriden löser denna uppgift väl, säger Sten Forsberg.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

COMPUTERSALG

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 087 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 387 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

PROSHOP

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 412 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln