Därför kraschade svenska superbilen
Uppdaterad 2016-07-22 | Publicerad 2016-07-21
Testförare totalförstörde nya Koeningsegg One:1 Här är företagets förklaring
Svenska Koenigseggs nya superbil One:1 kraschade våldsamt.
Nu avslöjar tillverkaren varför.
”Olyckan har spårats till ett fel i vänster framhjuls ABS-sensor, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaDet var i samband med en provkörning på Nürburgring i Tyskland som olyckan inträffade. Dramatiska bilder visar hur One:1, som har en teoretisk toppfart på 440 kilometer i toppen, kraschar rätt in i ett räcke i en högerkurva och fattar eld.
I ett pressmeddelande skriver Koenigsegg att orsaken till olyckan har spårats till ett i fel vänsterhjulets ABS-sensor. En varningslampa ska ha indikerat felet, men föraren ska inte ha hunnit reagera på felet som uppstod precis vid inbromsningen av kurvan.
”Det kan vara svårt för föraren att se när han bär en hjälm och koncentrerar sig på att köra snabb runt banan”, står det i pressmeddelandet.
Klarade sig utan skador
Vidare skriver Koenigsegg att inbromsningen till kurvan medförde att ABS-funktionen aktiverades och framhjulen låste sig medan bakhjulen fortsatte rotera. Systemet ser alltså till att bilen, värd 22,5 miljoner kronor, inte snurrar runt utan går in med fronten först vid en olycka.
Vid ingången till kurvan höll bilen en fart på 170 kilometer i timmen och när den kraschade in i räcket var farten nere i 110 kilometer i timmen. Testföraren togs till sjukhus för observation men klarade sig utan skador.
Under veckan har företagets personal simulerat samma fel på en annan bil – med samma resultat som i Tyskland. I vanliga hastigheter hade dock en olycka kunnat undvikas, menar Koenigsegg:
”Om ett ABS-fel uppstår vid normal körning hinner föraren se varningslampan, stanna bilen och undersöka felet”.