Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Gasa på motorväg men bromsa i stan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-08-18

30 kilometer i stan - men 120 på motorvägen

Gasa på landsväg - men kryp fram i stan.

Ungefär så blir det om Vägverket får sin vilja igenom.

Ny maxfart blir rekordhöga 120 kilometer i timmen.

Stockholmarna kör redan idag med nya låga 30-kilometer i timmen i stora delar av innerstan.

Med det nya förslaget tror Vägverket att den nya farten i tätort blir 40 kilometer i timmen.

- Det är beslut som kommunerna själva fattar men i de samråd vi haft har vi fått intrycket att 40 km/t är en gräns som skulle få bred acceptans, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö till TT.

Vägverket räknar med att de nya fartgränserna skulle spara 40-50 liv varje år.

Hur många motorvägar som höjs till 120-gräns är inte klart och varje väg bedöms individuellt.

-Men på de flesta bör det kunna bli en hastighetsgräns på 120 kilometer i timmen, säger Skogö.

Den bilist som längtar efter fri fart av typen tyska autobahn kommer att få fortsätta drömma. I alla fall om Vägverket får bestämma. Där finns i dag inga funderingar på att tillåta ännu högre hastigheter ens på de allra modernaste motorvägarna.

Olika alternativ

Ett av huvudalternativen i utredningsarbetet var att satsa på ett snabbt införande av 20-kilometersintervaller. Det hävdar bland andra projektledaren för utredningen Jan Moberg skulle ha stora fördelar, men Skogö ansåg att argumenten för fler och kortare intervaller övervägde.

Ett problem med 20-kilometersintervaller på dagens 90-vägar är att 70 ofta skulle bli för lite och 110 för mycket.

Nu får de vara kvar med 90 km/t. Men många 13 meter breda 90-vägar kan förses med mitträcken. Att bygga om 150 mil sådana vägar skulle kunna spara ytterligare 25 liv om året, även om hastighetsgränsen höjs.

- Då tror vi att vi kan tillåta 100 km/t på de vägarna, säger Skogö.

Miljöpåverkan

Förutom trafiksäkerhetsaspekter har utredarna bland annat haft i uppdrag att se till miljöeffekterna av olika hastigetsgränser och då speciellt utsläppen av koldioxid.

En annan viktig faktor för Vägverket är kostnaden.

Ett snabbt genomförande av 20-kilometersalternativet har kostnadsberäknats till 100 miljoner kronor. Tiokilometersalternativet kan, enligt Skogö, genomföras under en längre period och till en något lägre kostnad som ryms inom Vägverkets budget.

Vägverket skulle formell kunna besluta om de nya hastighetsgränserna, men Skogö bedömer att frågan har en sådan vikt att regeringen bör avgöra. De första skyltarna skulle kunna vara uppe 2007.

aftonbladet.se/TT

Följ ämnen i artikeln