Aftonbladet

Dagens namn: Uno

Volvo 850 firar 20 år

Uppdaterad 2011-10-18 | Publicerad 2011-06-01

Volvo 850 har satt stora avtryck – nu fyller succémodellen 20 år.

Med en femcylindrig turbomotor på 240 hk fick T-5R-versionen många fans – och smeknamnet T-Gul.

Läs historien om Volvos älskade familje-värsting.

I juni 1991 presenterade Volvo en helt ny bil. Under begreppet "En dynamisk bil med fyra världsnyheter" lanserades Volvo 850 GLT. Nyheterna var: tvärställd rak femcylindrig motor, Delta-link-bakaxel som förenade den stela axelns fördelar med de dynamiska och komfortmässiga egenskaperna hos en individuell hjulupphängning. Samt integrerat sidokollisionsskydd, SIPS och självjusterande bältesrulle.

850 GLT representerade Volvos största industriprojekt genom tiderna och var det första steget i en industriell generationsväxling. Den nya modellen medverkade till att 1992 blev ett händelserikt år för Volvo – detta trots en lågkonjunktur och en konkurrensutsatt personbilsmarknad.  Läs mer om Volvos klassiker här.

Den största satsningen

I samband med introduktionen av Volvo 850 GLT genomförde biltillverkaren sin största marknadssatsning någonsin i USA. Under sommaren, det vill säga ett år efter introduktionen av 850 GLT, lanserades 850 GLE, nästa medlem i den uppmärksammade vagnfamiljen. Det var en spännande familjebil med samma omfattande teknikinnehåll som GLT-versionen.
Flera produktnyheter presenterades under 1993. I februari kom Volvo 850 Herrgårdsvagn med samma avancerade teknik som Volvo 850 GLT/GLE. En nyhet var att det delbara och fäll-bara baksätet försågs med ett utdragbart lastnät och att samtliga tre rullbälten integrerats i själva ryggstödet. Det mest framträdande yttre karaktärsdraget var det stående bakljusarrangemanget.

T-Gul gör entré

Med 850 Turbo, som introducerades i augusti, kom också Volvos dittills effekt- och momentstarkaste motor. Effekten var på 225 hk och det maximala vridmomentet 300 Nm uppnåddes redan vid 2 000 v/min. På bilsalongen i Genève 1994 presenterade Volvo en ännu mer effektstark version – 850 T-5R, med en femcylindrig turbomotor på 240 hk. Den försatte Volvo-fansen i extas. I folkmun fick modellen det kärleksfulla smeknamnet ”T-Gul”.

För 1995 års 850 introducerades en enklare variant av den femcylindriga motorn, en 2-liters 10-ventilsmotor, med beteckningen B5202. Motorn gav 126 hk vid 6 500 v/min. Volvo 850 fanns därmed i ett effektspann på 126 hk till drygt 240 hk.

Som första bil i världen introducerades 850 med SIPS-bag, ett komplement till det strukturella sidokollisionsskyddet SIPS (Volvo Side Impact Protection System). Sidoairbagen är placerad i stolsryggens sida och aktiveras i samband med påkörning från sidan.
Sedan introduktionen 1991 har Volvo 850 tilldelats närmare 40 internationella priser. Ett av de mer betydelsefulla 1994 var "Good Design Grand Prize", som delades ut av Japans departement för internationell handel och industri, MITI.
Volvo överraskade i det brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC 1994, med en 850 herrgårdsvagn på startlinjen. Det var dessutom den första racingbilen med avgaskatalysator, något som väckte stor uppmärksamhet. Året efter ersattes kombin av sedanversionen.

Turbodiesel på 2,5 liter

Storsäljande 850-serien fortsatte att utvecklas och 1995 kom flera nyheter. Bland annat presenterades en dieselvariant, Volvo 850 TDI. Den turboladdade dieselmotorn på 2,5 liter och 140 hk och elektroniskt styrd direktinsprutning förenade bensinmotorns komfort med dieselmotorns ekonomi.

Volvo 850 R med en effekt på 250 hk var en vidareutveckling av Volvo 850 T-5R och den starkaste och snabbaste standard-Volvon i företagets historia. Sidokrockkudde, som Volvo 850 var först i världen med 1994, blev standard i både Volvo 850 och Volvo 960.
1996 kom Volvos 850-serie med flera nyheter. Bland annat Volvo 850 Bi-Fuel, som kunde köras på antingen bensin eller metangas. En fyrhjulsdriven version av Volvo 850, Volvo 850 AWD (All Wheel Drive), började tillverkas.
I november 1996 fick Volvo 850 fick sin efterföljare i Volvo S70 och V70. Designen hade förfinats enligt Volvos nya formspråk med mer rundade karossformer. Inredningen var helt omarbetad och säkerhetsnivån hade höjts ytterligare. I dag axlas ”T-Guls” prestanda-mantel av Volvo S60/V60 T6 som levererar 304 hästkrafter och en helt unik körkänsla.

Volvo