Volvo förlorade mål mot Toyota

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-12

Får inte marknadsföra sina bilar som "säkrast i världen"

Volvo förlorade i Marknadsdomstolen mot Toyota. Volvo får inte längre marknadsföra bilar med påståendet "säkrast i världen" om så inte är fallet.

Förlusten i domstolen innebär också att Volvo måste ersätta Toyota Swedens rättegångskostnader på en dryg miljon kronor.

Kampanj förra våren

Volvo genomförde förra våren en kampanj för den då nya bilmodellen XC60. I kampanjen räknade man upp bilens olika speciella säkerhetsfunktioner och avslutade med orden "eller med andra ord Säkrast i världen".

Det gillade inte Toyota som hävdade att påståendet var vilseledande och ovederhäftigt. Volvo hävdar att påståendet vid en rimlig bevisvärdering är korrekt.

Otillräcklig bevisning

Men Marknadsdomstolen går på Toyotas linje och gör bedömningen att den bevisning som Volvo åberopat inte är tillräcklig för att påstå att bilen är säkrast i världen även om den samtidigt visar att Volvo bedriver ett framstående säkerhetsarbete, skriver Marknadsdomstolen.

TT

Följ ämnen i artikeln