Varför så hög CO-halt?
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-20
Jag har besiktat min Renault Traffic lastbil från 1989 och fick nedslag på för hög CO-halt vid tomgång och även förhöjd CO-halt vid förhöjd tomgång. Vad gör man åt detta? Tändningen är kollad, läckage vid förgasaren kollat och oljan byttes före besöket på Bilprovningen. Bilen har alltså en vanlig förgasarmotor utan katalysator (J5R motor). Det var första gången på besiktningen och bilen har gått 760 mil. Och då är verkligen 760 mil det korrekta miltalet.
Mats
SVAR: Efter så många år och så få mil har det antagligen blivit en massa avlagringar i förgasaren. Plocka isär och rengör alla kanaler, munstycken och skrymslen noga. Byt flottörventilen och kolla att flottören är okej. Montera därefter ihop förgasaren och justera allt exakt enligt en original verkstadshandbok. Kolla samtidigt vevhusventilationen, och alla vakuumslangar samt deras ventiler. Kolla också att choken inte ligger på. Därefter borde CO-halten vara okej!
Bosse