Robert Collin: Chevroletlurad?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-22

GM köpte koreanska Daewoo och lanserar nu lågprismärket som en Chevrolet-modell

Den koreanska biltillverkaren Daewoo var nära konkurs när General Motors köpte upp företaget 2002.

Nu har GM i ett år försökt lyfta Daewoo som ett lågprismärke i Sverige.

Senaste greppet: sälja bilarna under namnet Chevrolet.

De blir nu inte bättre av det. Det visar inte minst småbilen Kalos och Golfklassbilen Nubira kombi.

Koreanska Daewoo hade ett mångårigt samarbete med General Motors som avbröts i slutet av 1990-talet. Utan tekniskt bistånd från GM var Daewoo efter ett par år nära konkurs, men GM köpte upp företaget istället för att låta det gå omkull.

Kina största marknaden

För många bilindustriförståsigpåare var köpet obegripligt. Bilindustrin har problem med överproduktion -som leder till priskrig och dålig lönsamhet. Varför då rädda en konkursfärdig korean?

Jo, för att lågprisbilarna har en framtid i Asiens utvecklingsländer och mycket riktigt är Kina redan Daewoos största marknad.

De "nya" modeller Daewoo spottat ur sig är en blandad kompott av gammalt och nytt. I Nubira är till exempel bottenplattan ny, medan en del av motorerna och växellådorna tillverkats av Daewoo på licens från Opel sedan 1980-talet.

Det mesta är dåligt

Daewoo tar över som den utpräglade lågpristillverkaren. Det är en medveten strategi från GM som behöver ett märke i prisklassen under Opel.

Men som köpare måste man vara medveten om att lågpris är liktydigt med gammal teknik, och gammal teknik betyder bland annat dåliga köregenskaper, dålig krocksäkerhet, dålig komfort och hög bränsleförbrukning.

Ingenting är gratis, inte i bilens värld heller.

Provkört.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln