Ett knapptryck sen går bilen helt utan avgaser

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-12-02

Tekniken i Hybriden består av en bensinmotor, en elmotor, en stor generator och ett extra batteri.

Bensinmotorn och elmotorn kan jobba var för sig eller tillsammans. Prius kan drivas enbart med bensin, enbart med el eller med båda. När det är effekt över laddar bensinmotorn batteriet via generatorn.

Bilen kan drivas av bensinmotorn eller elmotorn, eller båda gemensamt.

Till skillnad mot första Prius kan den nya tvingas att köra på enbart elmotorn.

Ett knapptryck och Prius går helt avgasfritt i garaget eller förbi dagis. Men allra högst 800 meter och inte fortare än 50 km/tim, sen griper bensinmotorn in.

När man stannar vid ett rödljus eller i kön stoppar bensinmotorn. Då drivs alla funktioner, även luftkonditioneringen av elmotorn och batteriet. När man ska köra iväg igen startar bilen med elmotorn, ögonblicket efter puttrar bensinmotorn igång, om det behövs.

Att den vridstarka elmotorn knuffar igång bilen gör att bensinmotorn nästan aldrig behöver ansträngas och således bara släpper ut små mängder skadliga avgaser.

Vid inbromsning laddas batteriet, en gimmick som Toyota gör ett stort nummer av men som bara har marginell betydelse.

När vi körde gamla Prius i rusningstrafiken med en massa gas och broms tvärs genom Stockholm lyckades tekniken ladda in 150 wattimmar i batteriet, det motsvarar bensin för ett par öre och ett par hundra meters körning. Nya Prius lär inte vara mer effektiv.

Även om mycket energi frigörs vid inbromsningen går det bara att pressa in en bråkdel av den energin i batteriet.

Vid normal körning däremot laddas batteriet via generatorn som då drivs av bilens bensinmotor.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln