Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Obegripligt stora skador för tysk industri

Uppdaterad 2015-09-23 | Publicerad 2015-09-22

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Aftonbladets Robert Collin.

När jag såg notisen, en spalt gånger sju centimeter, i morgontidningen i måndags tänkte jag: Det här är mycket större. Det är som en liten läcka i en damm, först ett litet vattenflöde, en rännil, sen brister dammen och hela skiten rinner ut. Och då går det fort.

En notis längst ner på ekonomisidan i måndags, i dag den totala katastrofen och förnedringen för en av största biltillverkare. Volkswagen, Tysklands stolthet, med delstaten Niedersachsen som störste delägare.

Hur kunde det bli så fel? Vem drog i gång bedrägeriet som kommer att kosta Volkswagen kanske tusen miljarder kronor (eller ännu mer) i skadestånd, böter, minskad försäljning och trovärdighet lång tid framöver. Vad visste högste chefen Martin Winterkorn? Och hur nöjda är dom på Volvo att förre chefen Stefan Jacoby fick sparken för ett par år sedan. Före Volvo var han Volkswagens högste chef i USA och före det en av de högre cheferna i inom produktionen i Wolfsburg. Med Jacoby kvar hos Volvo skulle även den svenska biltillverkaren ha dragits in i skandalen inom ett par dagar.

Nu kanske Volvo till och med drar en vinstlott på den hårda amerikanska marknaden. Volvo säljer ju inga dieselbilar där. Och det är diesel allt handlar om.

I Europa är vi känsliga för förbrukning och koldioxid, alltså för att bilarna släpper ut växthusgaser som värmer planeten. Därför är det lätt att sälja dieselbilar, som är snålare än bensinmotorer, och som släpper ut mindre växthusgaser.

I USA tycker dom om sina V8-motorer och har bensinen nästan gratis, så CO2 är inget man pratar om. Däremot om kväveoxider som är hälsovådliga och bidrar till dålig stadsluft och smog. Enkelt uttryckt: CO2 drabbar planeten, men påverkar inte luften du andas. NOx (kväveoxider) gör luften runt omkring dig dålig.

Därför har USA extremt hårda NOx-krav, som europeiska tillverkare, som ju gärna säljer sina (snåla) dieselmotorer, har svårt att möta.

Och medan amerikanska tillverkare fortsätter att bygga bilar med bensinmotorer så har de tyska tillverkarna lyckats få i gång en mindre försäljning av dieselbilar. Andelen dieselbilar är liten, men det blir ändå många bilar på den stora amerikanska marknaden.

De två stora frågorna i dag är: Vad visste Martin Winterkorn och fuskar de andra tillverkarna också?

Jag tror att Winterkorn kände till fusket. Han är tekniker, ingenjör och har råkoll på hela produktionen hos alla koncernens märken. Jag har träffat honom många gånger. Han vet verkligen allting som händer inom företaget, och han har godkänt det.

Då kommer nästa fråga: Hur vågade han? Varför sa han inte stopp! Där finns det bara ett svar - alla andra gjorde likadant...

I hela världen fuskar tillverkarna med bilarnas angivna förbrukning. Ofta kan det skilja upp mot 20 procent mot verklig förbrukning. Och alla vet om det.

Då var det kanske inte så långsökt att fuska med NOx-värdena i USA. I synnerhet som amerikanska tillverkare fuskar lika friskt som andra när det gäller angiven förbrukning.

Men det Volkswagen inte förstod var att kväveoxiderna (NOx) är så mycket viktigare än förbrukning och koldioxid i USA. Och kanske inte heller att det protektionistiska USA ju hellre kastar sig över utländska tillverkare än sin egen industri med anklagelser om fusk.

Kanske är det också så att VW vuxit lite för fort, blivit fartblinda och släpper ut nya modeller utan att ha riktigt kollen. Motorer som havererar när kamkedjan brister är redan ett stort problem i Europa. Och för ett par månader sedan avslöjade Aftonbladet att nackskydden i förra generationens Passat bryts av när bilen blir påkörd bakifrån. Med risk för svåra nackskador.

Utsläppsskandalen handlar om 11 miljoner bilar, lika många bilar som VW tillverkar på ett år, eller lika många bilar som lilla Volvo bygger på 20 år. Dras andra tillverkare in kanske den siffran ökar med lika många bilar till. I vilket fall är skadorna för tysk industri obegripligt stora.

Så det finns en hel del att städa upp hos Volkswagen. Frågan är om det är Winterkorn som får göra det, eller om han får sparken senare i veckan.

Senast på fredag, gissar jag.