Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Fyra Volvo-modeller på försäljningstoppen

Uppdaterad 2011-04-14 | Publicerad 2011-04-01

I mars var Volvo V70 Sveriges mest sålda bil. Biltillverkaren dominerar i topp-tio med fyra modeller

Under månaden ökade antalet sålda Volvomodeller med 20 procent. Det ger en marknadsandel på starka 19,4 procent.

Fordonsmarknaden i Sverige fortsätter att vara mycket stark. Under mars registrerades 29 527 nya personbilar, vilket är en ökning med 15,1 procent jämfört med samma månad förra året. Sett över januari-mars ligger ökningen på 18,0 procent.

– Uppgången i mars är imponerande om vi betänker att vi jämför med mycket bra registreringssiffror i mars förra året för både personbilar och lätta lastbilar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

V70 den mest sålda

Enligt deras statistik för mars är Volvo V70 som vanligt den mest sålda bilen. Biltillverkaren dominerar i topp-tio med ytterligare tre modeller – Volvo V50 (3:a), V60 (4:a) och XC60 (6:a). För mars månad ökade antalet sålda Volvomodeller med 20 procent, från 4 830 nyregistrerade bilar 2010 – till 5 777 bilar i år. Volvos marknadsandel landar på starka 19,4 procent.

Miljöbilar ökar

Andelen miljöbilar ökar i mars till 38,1 procent av nybilsregistreringarna – andelen med högst 120 g/km koldioxidutsläpp ökade under mars med 78,1 procent. Under samma månad ökade antalet nyregistrerade dieselbilar med 40,8 procent. Nu har sex av tio sålda bilar i Sverige dieselmotorer – något som gör oss unika.
– Dieselandelen av nybilsregistreringarna under det första kvartalet i år låg på 60 procent och vi ligger nu klart över den genomsnittliga europanivån på drygt 50 procents dieselandel. Den ökade dieselandelen är positiv ur miljösynpunkt eftersom en dieselbil drar 30 procent mindre bränsle och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, säger Bertil Moldén.

Volvo