Explosion på Facebook

Uppdaterad 2011-04-14 | Publicerad 2011-03-07

Nyligen firade Volvos svenska Facebook-sajt 6 000 medlemmar – en månad senare har medlemsantalet exploderat till 11 000.

Interaktiviteten är hög bland de lojala fansen som själva driver och påverkar innehållet.

Medlemmarna väller in till Volvo Personbilar Sveriges Facebook-sajt. För cirka en månad sedan firade sajten 6 000 medlemmar – i skrivande stund har medlemsantalet passerat 11 000 personer. Här kan du se Volvos svenska Facebook-sajt. En bidragande faktor bakom tillströmningen är Volvos Facebook-kampanjer, bland annat fototävlingen ”Volvo Design Tour 2011”, där man kan vinna en resa till Barcelona.

Ett annat exempel är Volvo Cross Country Travels som erbjuder 25 exklusiva vinterupplevelser i Skandinavien – från örnskådning i Skåne till späckhuggarsafari på Lofoten.

Lojala besökare

Trots kampanjernas flyktiga karaktär har Volvos Facebook-sajt väldigt många lojala besökare.

– Vi ser att många av de tidigaste medlemmarna fortfarande är kvar och gör inlägg, säger Anki Eklund, ansvarig för Social media på Volvo Personbilar Sverige AB.

De lockas av en hög interaktivitet där medlemmarna ger varandra tips och råd inför bilköpet – man får respons på de egna bilderna och diskuterar bilnyheter. Många följde livesändningarna från bilmässan Genève och ställde frågor om Volvo V60 Plug-in Hybrid direkt till experterna på plats i Schweiz.

Kommunicerar inbördes

Facebook-medlemmarna kommunicerade även inbördes. Anki Eklund berättar om ett fan som hade slängt ut frågan om vilken miljöbil han skulle köpa i väntan på Volvos Plug-in Hybrid. En annan medlem rekommenderade då den Volvo V50 DRIVe som han själv körde. Den höga interaktiviteten ger Facebook-sajten ett stort mervärde för medlemmarna – och för Volvo.

– Det är ju en dröm för varje företag när användarna själva driver och påverkar innehållet på en sajt. Vi tycker att det är otroligt roligt att vi har skapat ett forum där så många Volvoägare vill mötas och dela med sig av sina erfarenheter och bilder. Jag tror att det är viktigt att sajten har lite av varje. Alla ska kunna hitta någonting – du ska känna att alla betyder något när du kommer in på vår Facebook-sajt, säger Anki Eklund.

Gå in här för att se Volvos svenska Facebook-sajt.

Volvo