Brist på vägsalt i Europa
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-01-11
Även dyrare alternativ på väg att ta slut
Isiga trottoarer och hala vägar har gett Europa en ny bristvara: Vägsaltet.
– Det finns inget extra i dag, säger Karl Schneider, inköpsansvarig på Svevia, störst i branschen i Sverige.
Vartenda saltkorn är i princip intecknat. Trafikverket, kommunerna och andra storkunder har stående beställningar och bör kunna få vad de behöver, om inte läget blir ännu värre.
Men för den som snabbt behöver en storleverans för att hålla fabriksområdet isfritt eller rensa trottoarerna i ett bostadsområde är det svårare.
"Fulsaltet", det vanliga vägsaltet från gruvor eller saltsjöar, räcker inte nu. Man får välja dyrare alternativ, till exempel magnesiumklorid eller kalciumklorid. Det är lyxalternativ i det här sammanhanget.
Kostar ett ton vanligt vägsalt 500–600 kronor inklusive logistik och annat krävande, så kan "finsaltet" kosta 2 000–3 000 kronor.
– Det börjar bli svårt att få tag även i magnesiumklorid, konstaterar Lars Roos, inköpsansvarig för vägservice på NCC.
Vägsaltet lockar älgen från djupsnön iTT