Volvos dyra snåljåp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-11

Nordligaste Sverige till Smygehuk på en tank

Volvo S80 diesel är tyvärr lite för dyr för att vara ett vettigt sparalternativ.

En stor bil som kan köra Göteborg–Paris på en tank?

För cirka fyra spänn milen?

Jodå. Med Volvos nya diesel går det galant.

Volvo S80 diesel har en fantastiskt låg bränsleförbrukning. På en tank kan du köra från Göteborg till Paris.

Det låter som en saga men är faktiskt sant. Det går att köra från nordligaste Sverige till Smygehuk på en enda tank med Volvos nya 130-hästars diesel.

Samma motor gav Volvo stora rubriker för ett år sedan. Som 163-hästars prestandadiesel slog nya oljebrännaren från Volvo knock på sina tyska och franska motsvarigheter.

Och nu slår Hisingen (eller snarare motorfabriken i Skövde) till igen.

Bränsleekonomi

Man har trimmat nya dieseln fast åt fel håll, alltså nedåt. I nertrimmat 130-hästarsskick försvinner en del av den mustiga, härliga kraften på mellanvarv. Men det som finns kvar räcker gott till alldaglig körning.

I den härliga sensommaren lånade jag en Volvo S80 2,4D för att prova bränsleekonomin. Återupptäckte att S80 är samma stora, behagligt komfortabla och rymliga bil som förut. Men hu, vad snål den blivit.

Första 3,5 milen på gamla riksvägen Kungälv–Orust (över Tjörnbron) hade jag en medelhastighet av 82 km/t. Förbrukningen blev, håll i er nu: 0,44 liter per mil.

Under halvlitern milen

Jag lät datorn i bilen hålla kollen även nästa dag när jag och familjen åkte och kikade på den förträffliga utställningen om svenskt silver på Läckö slott. Tur och retur Göteborg-Läckö (28 mil) huvudsakligen på E20 och bilen drog, ja, vad gissar ni? Under halvlitern, 0,48 liter per mil för att vara exakt.

Alltså vad en tysk eller fransk småbil med liten dieselmotor brukar slicka i sig.

Två dagars stadskörning, omkring åtta mil, förstörde sedan den fina sviten. Förbrukningen rusade i höjden till 0,58 liter per mil. Fortfarande supersnålt, med andra ord. Det är lätt att bli imponerad av bilen.

Tyvärr lite för dyr

Fast det blir man inte av priset. Volvo S80 2,4 D är tyvärr lite för dyr för att bli ett verkligt sparalternativ. Volvo S80 D5 med mustiga 163-hästaren kostar 281 900 och S80 2,4 D kostar 271 900.

Tiotusen kronors skillnad är på tok för lite, alla kommer naturligtvis att välja den starkare dieseln.

Ett gott råd, Volvo: Bygg en enkel, basutrustad S80 med nya 130-hästaren.

En folkhemsbil för vanligt folk. Sätt sedan prislappen på, förslagsvis, 225 000 kronor.

Den bilen vill vi köpa. Och köra igenom Sverige för fyra spänn per mil i drivmedelskostnad.

Då blir Sverige fantastiskt (billigt).

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln