Vill stänga FM-nätet: ”Skandalöst skevt...”

Publicerad 2014-12-03

Vill släcka FM-nätet – men förslaget får kritik

Din bilradio är på väg att bli värdelös.

Nina Wormbs, regeringens branschsamordnare, föreslår att FM-nätet ska släckas ner senast 2022.

”Inte analys utan propaganda för att förbjuda alla nuvarande radioapparater”, twittrar Leif Pagrotsky.

Enligt rapporten, som tidigare i veckan presenterades på DN Debatt, är FM-bandet fullt samtidigt som det mobila bredbandet inte räcker till. Regeringens branschsamordnare Nina Wormbs vill därför släcka ner FM-nätet senast om åtta år och införa digitalradio i samtliga svenska bilar.

Men förslaget innebär i praktiken att många svenska bilradios blir värdelösa. Bilisterna kommer behöva köpa en digitalradio separat som som kostar mellan 1 000 och 5 000 kronor beroende på vilken modell du kör.

”Har inte kapacitet”

Enligt automotorsport.se kommer övergången kosta hundratals miljoner samtidigt som alla kanaler ännu inte sänder digitalt.

Socialdemokraten Leif Pagrotsky riktar nu skarp kritik mot att släcka ner FM-nätet.

”Skandalöst skevt om Dab från utredaren. Inte analys utan propaganda för att förbjuda alla nuvarande radioapparater”, twittrar han.

Klas Elm, vd på branschorganisationen Elektronikbranschen, är dock av en annan uppfattning och välkomnar en förändring.

– Konsumenterna kommer att behöva ta del av det, och det kommer att sälja många apparater. FM-radio är väl knappast den hetaste marknaden i dag. Det är en helt ny distributionsform med större utbud och mer radio till alla. I Stockholm är vi bortskämda med att ha hur mycket radio som helst, och det är lätt att få ett Stureplansperspektivt på det. Jag är positiv, säger han till IDG.

”Kan lyssna överallt enkelt”

Nina Wormbs, som står bakom förslaget, skriver på DN Debatt att 70 procent av svenska folket kommer ha tillgång till den nya radion 2016 och 99,8 procent fyra år senare.

”Radio är en medieform som bör ges bästa tänkbara förutsättningar i ett demokratiskt informationssamhälle. Den bör ha en egen digital distributionsform som gör det möjligt för alla att överallt lyssna enkelt och utan att behöva betala extra”, skriver hon.